Som iTromsø tidligere har omtalt, har kommunerevisjonen bedt etaten overta ordningen. Årsaken er at det ikke kan fremskaffes regnskap for de titall årene bedriftsidrettslaget administrerte utleie.

Store inntekter

Nåværende og tidligere ansatte i etaten som iTromsø har snakket med – personer som ikke ønsker å stå fram med navn og bilde – sier at på det meste utgjorde utleie av flytevester i sommerhalvåret flere tusen kroner i måneden. I løpet av en periode på 10-12 år, kan inntektene ha kommet opp i 150.000-200.000 kroner.

Kjøpe nye vester

Da ordningen startet mot slutten av 80-tallet, fikk Brann og redning 75 flytevester fra Sjøvettskampanjen. Da ble utleien administrert av kommunen. Inntektene – 10 kroner for en dag og 20 kroner for en helg – skulle gå til fornyelse vestene.

Etter at bedriftsidrettslaget overtok administreringen like etter årtusenskiftet, sier kilder i etaten at en fornyelse av vestene kun skjedde ved ett eller to tilfeller.

Gammeldagse

Kontorsjef Gry Heggås Jensen uttalte denne uken at de vestene som hun har overtatt ansvaret for, er av gammel dato. Det bekrefter det iTromsø sine kilder hevder – at inntektene bare unntaksvis har gått til fornyelse av materiellet.

Jurister og regnskapskyndige iTromsø har kontaktet, ønsker ikke å kommentere denne saken på grunn av manglende innsikt.

Koble inn politiet

Men samtlige sier at dersom det ikke kan fremvises regnskap for inntektsgivende ordninger og det ikke er midler tilgjengelig, vil det på et generelt grunnlag være snakk om underslag. I så fall bør kommunen koble inn politiet for å få forholdet etterforsket.

De ansvarlige

Det var daværende brannsjef Nils Ove Sollid og varabrannsjef Kaj Christiansen – som er konstituert i sjefsstillingen i dag – som overlot utleieordningen til bedriftsidrettslaget.

110-sentralens leder, Per Ole Sivertsen, var godt kjent med ordningen.

– Jeg har også i årenes løp leid ut vester og puttet pengene i det såkalte metallskrinet. Selve ordningen var i regi av bedriftsidrettslaget og tatt hånd om av medlemmene. Hvordan de har administrert det hele, har jeg ingen kunnskap om, sier Sivertsen.

Ingen spor

Utleie av flytevester foregikk slik at det ikke var mulig å spore omfanget. Når en kunde fikk utlevert en vest, fikk vedkommende en kvittering. Betalingen foregikk ved tilbakeleveringen. Da måtte også kvitteringen tilbakeleveres. På den måten var det ingen bevis på inntektene.

Lånte fra kassa

Pengene ble oppbevart i det som innad i etaten går under betegnelsen metallskrinet. Her kunne ansatte også låne penger mot å legge igjen en gullapp med navn og beløp.

iTromsø sine kilder sier at det og mange andre eksempler, viser hvor lemfeldig pengene for flytevestutleie ble behandlet. Kontrollen var minimal.

Ingen kommentar

Brannsjef Kaj Christiansen sier at han ikke vil kommentere saken ut over det han allerede har gjort:

– Men jeg kan si så mye at kommunaldirektøren har bedt om et møte rundt utleieordningen og samtidig gjort det klart at han alene skal uttale seg om saken, sier Christiansen, men legger likevel til at han tror hele flytevestsaken er en storm i et vannglass.

Bekrefter møte

Kommunaldirektør Øystein Nermo bekrefter at et møte er på gang:

– Jeg visste ikke om ordningen før inntil 3-4 måneder siden. Da rettet jeg en henvendelse til Brann og redning og ba om en forklaring på de påstandene som er fremsatt. Det ble da konstatert stor forskjell mellom det tipserne kom med og det etaten opplyste.

Ingen dokumentasjon

I dag sier Nermo at han ønsker å komme til bunns i saken. Men uten dokumentasjon – et regnskap – blir det vanskelig:

– Jeg frykter at dette koker ned til påstand mot påstand. Og jeg ønsker ikke å aksjonere mot ansatte i enheten på et så spinkelt grunnlag. Da kreves det mer substans.

I balanse

– Når det er sagt, jobber jeg aktivt med å få Brann og redning – med det ryktet etaten har fått – i balanse. Et ledd i det, vil være å få sjekket ulike påstander om ting som ikke er gjort etter boken.

– Når det gjelder ordningen med flytevester, har det vært en service til byens innbyggere. En løsning – for å få alt på stell – kan være å legge ned dagens utleie og etablere noe nytt. Men det koster penger og kan bli vanskelig i en tid med trang kommuneøkonomi, sier Øystein Nermo.

Fungerende brannsjef, Kaj Christiansen, sier at Brann og redning har overtatt utleie av vestene og etablert ordnede forhold. Foto: Bente Simonsen
taus: Leder for utrykningsenheten, Per Ole Sivertsen, kjente til ordningen. Han har ikke ønsket å kommentere saken. Foto: Tor Farstad