Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen i Tromsø Høyre mener fergeavløsning for fylkesveiene er gledelige nyheter for Tromsø.

– Dette er gledelige nyheter for hele kyst-Norge med fergestrekninger som potensielt lar seg realisere med fast forbindelse.

Les også: Langsundforbindelsen kan bli utsatt igjen.

Alternativ pengebruk

Det var på Høyres landsmøte i Oslo i helgen at kommunalminister Jan Tore Sanner varslet at regjeringen vil foreslå en ny ordning for fergeavløsning.

– Om få uker presenterer vi en ny ordning for fergeavløsning for fylkesveier. Dermed kan fylkeskommunene bruke de pengene de i dag bruker på ferger, til å investere i bruer og tunneler, sa kommunalminister Jan Tore Sanner da han lørdag talte til Høyres landsmøte.

I praksis vil det betyr at mange bruprosjekt eller undersjøiske tunneler kommer langt nærmere realisering.

Les også: Frykter ikke Langsundforsinkelse.

Flott for Karlsøy

I Tromsø-regionen vil det ha betydning for både Langsundforbindelsen og Ullsfjordforbindelsen.

– I Tromsø er jo dette startskuddet for Langsundforbindelsen, fordi man nå får på plass en ordning for finansiering. Det er flott for Karlsøy. For Ullsfjordforbindelsen betyr det ett skritt nærmere realisering å få på plass en vesentlig del av inntektsmuligheten, sier Gudmundsen.

At fergetilskudd på fylkesveier nå kan brukes på en alternativ måte bidrar til finansiering av veiprosjekter, og Gudmundsen trekker også fram bompenger som del av det økonomiske bildet.

– Ordningen som nå etableres gjør det til en forutsigbar finansieringsmetode fordi fylkeskommunen ikke vil miste midler fordi de bytter til fastforbindelse. I tillegg er man vant til å betale fergebillett, så bompenger vil også være en del av finansieringen.

Les også: Dette vil de satse på i Tromsø.

Positivt for næringsliv

Stortingsrepresentanten mener forslaget er positivt på flere måter.

– Mange fergestrekninger vil kunne erstattes med fastforbindelse. Det er positivt for en kystnasjon som oss, blant annet med tanke på næringsutvikling. Da er gode veiforbindelser en viktig del av det å bosette seg, samt å etablere næringsvirksomhet, komme seg på jobb og å vite at du får ut dine varer og tjenester.

Han trekker fram at fergeforbindelser kan være noe upålitelige.

– Du slipper å bekymre deg for om det er kapasitet nok på fergen, om den er innstilt og om dårlig vær.

– Du tror ikke noen kommer til å savne ferge?

– Nei, jeg tror ikke det. Det er sikkert hyggelig å være til havs, men det kan man gjøre på andre måter enn ferge, sier Gudmundsen lattermildt.

Fra 2016

Realisering av Langsundforbindelsen vil bety at dagens fergeforbindelse mellom Ringvassøya, Vannøya, Reinøya og Karlsøya faller bort. Veiprosjektet Ullsfjordforbindelsen i Tromsø og Lyngen vil erstatte den nåværende fergeforbindelsen over Ullsfjorden på Fylkesvei 91.

Ordningen med fergeavløsning for fylkesveier er foreslått å gjelde fra 2016. Forslaget er lik ordningen for riksveier, som i dag allerede har en ordning for alternativ bruk av fergetilskudd.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, er fornøyd med at Sanner er såpass tydelig.

– For å si det enkelt: vi har ventet på avklaringa i ett år og er veldig glad for at Sanner er såpass tydelig som han er. Dette er en forutsening for å kunne fullfinansiere Langsundforbindelsen, Ullsfjordforbindelsen og Bjarkøyforbindelsen. Eksempelvis vil fergeavløsningsmidlene utgjøre i underkant av en tredjedel av det det koster å realisere Langsundforbindelsen, sier han.

OPTIMIST: Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Senterpartiet). Foto: kjell solbakken