FAGERENG: Den pensjonerte taxieieren har to biler – en Land Rover og bobil. Drar han på besøk til barna i SUV-en, koster en billett mellom Kvaløya og Senja 247 kroner. Tar han derimot bobilen, skyter prisen i været.

Blodpriser

Hanssen mener Torghatten Nord skyter seg selv i foten når de opererer med blodpriser. Selv med et kjøretøy under seks meter, er det uhørt med nesten 250 kroner for en enveisbillett.

– Min bobil, som er 6,05 meter, forlanger billettøren 593 kroner. Skal jeg tur/retur er det mase penger å spare på å kjøre via Vollan og Finnsnes, mener tromsøpensjonisten.

Hundrelapper

Rolv Hanssen har regnet på en tur langs landeveien fremfor sjøveien. Det er mange hundrelapper å spare – hver vei.

– Bobilen bruker drøye halvliteren på mila. Strekningen til Gisundbrua er knappe 200 kilometer. I diesel kommer regningen på 150–160 kroner.

Galskap

– Derfor er det galskap når rederiet forlanger nesten 1.200 kroner for å få bilen til og fra over Malangen. Som følge av det, kjører jeg E8 innover. Som pensjonist har jeg god tid. At jeg i tillegg sparer masse penger, er som en bonus å regne.

Hanssen mener at både tromsøfolk og senjaværingene bør protestere høylytt mot prisene.

Nesten som ran

– Jeg føler at vi blir en melkeku i denne sammenhengen. Og hva må ikke turistene tenke når de kommer med sine biler? Å forlange godt over tusenlappen for en tur/retur-billett, er som ran å regne, mener Rolv Hanssen.

Driftssjef i Torghatten Nord, Petter Sundbakk, sier at rederiet ikke har styring på billettprisene. De fastsettes av Troms Fylkestrafikk (TFT).

Får mye kjeft

– Men det er en kjensgjerning at mannskapet får mye kjeft og må ta støyten for de høye prisene. Men det er lite vi kan gjøre – bortsett fra å videreformidle kritikken.

Direktør i TFT, Kurt Bones, sier i en kommentar at prisnivået er det samme som i fjor.

– For at sambandet skal gå rundt, så er vi avhengige av disse prisene.