Barna i Tusseladden barnehage finner roen med en gang de trer inn i deres hjemmelagde drivhus. Her spirer både urter og blomster i fredelige omgivelser.

– Hver avdeling har hver sin dag hvor de står ansvarlige for å passe på at plantene har riktig temperatur, at de får nok vann og vokser i bra omgivelser, sier pedagogisk leder i Tusseladden Barnehage, Kjell Kantevoll.

– Vi har holdt på med dyrking av både planter og grønnsaker i flere år, men aldri gjort det på den økologiske måten slik det er fokus på i dette prosjektet, legger han til.

Lokalt prosjekt

Bak utviklingsprosjektet er både Tusseladden og Skogstua barnehage, UiT Norges arktiske universitet, barne- og ungdomsorganisasjonen 4H, og Skulgam gartneri. Utdanningsfondet finansierer deler av prosjektet, mens resten blir gjort på dugnad.

– Ekspertene har kunnskapen om dyrkingen, mens barnehagene kan barn. Sammen skal vi få til et undervisningsopplegg som også andre barnehager kan ta i bruk i deres undervisning, sier førsteamanuensis i naturfagdidaktikk ved UiT, Veronica Bergan.

Motivasjonen for prosjektet ligger i hvordan man med et vanskelig klimatisk forhold slik som i Nord-Norge, kan klare å dyrke fram maten sin selv.

– Det er også viktig at barna får kunnskap om vår kulturarv, lære om bærekraftig og ren mat og hvor maten vår kommer fra, legger hun til.

Prosjektet har foregått siden etter jul, og er tenkt å vare i ett år.

– Det er foreløpig bare et lokalt prosjekt som både skal utvikles og forskes på, så får vi se med tiden om det blir landsomfattende.

God erfaring

Barna og de ansatte ved friluftsbarnehagen Tusseladden vet hvordan de skal ta i bruk naturens ressurser.

– Vi har både dyrket squash, tomater og agurker. Det er viktig at vi i barnehagen gir barna et naturlig forhold til maten de lager, og lære dem prosessen fra frø til mat. Utviklingsprosjektet er i tråd med konseptet vårt som friluftsbarnehage, sier daglig leder ved Tusseladden barnehage, Trine Danielsen Kielland.

Nede i fjæra har barnehagen både lavvoer, egenlagde kvisthytter, drivhus i tillegg til et blomsterbed som er bygd opp av pinner, jord fra fjorårets potetåker og hestemøkk.

– Det er bra vi dyrker maten vår selv for da lærer vi hvor det kommer fra, og det smaker så mye bedre, sier Vetle B. Skoglund (6).

BRATT LÆRINGSKURVE: Barne- og ungdomsarbeider Torunn Martinsen (til venstre), pedagogisk leder Kjell Kantevoll og de andre ansatte ved Tusseladden har allerede lært mye om å dyrke mat på økologisk måte. En produksjonsglede som de håper smittes over til barna. Her med Max Tellefsen (2).Foto: Katharina Mila Hesby