– Vi er oppmerksomme på at det er en del ting som ikke fungerer som det skal ennå. Flere opplever at det er vanskelig å få informasjon når de kommer til servicesenteret og det har nok noe med at skranken er så lukket som den er når du venter utenfor, sier politiets forvaltningssjef, Astrid Nilsen.

Samlet på ett sted

På det gamle politihuset var det skranker over flere etasjer hvor man kunne henvende seg. Nå er alle skrankene samlet på ett sted, i første etasje, slik at kundene ikke lenger sitter spredt.

– Dermed vises det også veldig godt når det er mye folk her. Det har også ført til at de som sitter i skranken har fått flere områder å jobbe med, og at det igjen tar litt lengre tid å lære seg alt.

Flere klager

Slik systemet fungerer i dag må alle som kommer til politihuset, uansett ærend, trekke en kølapp og vente på sin tur før de får hjelp.

– Vi har fått en del klager på det. Per nå er det slik at alle må trekke kølapp, enten det gjelder pass, namsfogden eller avhør. Vi har heller ikke fått bemannet den ytterste skranken ved inngangen hvor man blant annet skal kunne levere fra seg brev og få informasjon. Når den er på plass vil det lette litt på trykket, utdyper Nilsen.

Tar tid

– Det er en del ting som ikke har kommet på plass ennå og vi har måttet prøve oss fram når det gjelder en del nye systemer ingen andre har hatt før oss. Det er mye elektronisk som må på plass, deriblant TV-skjermer med informasjon om drop-in og køsystemet. Det blir som en digital plakat, men det tar dessverre litt tid å få det til å fungere.

Hun legger til at det nye timebestillingssystemet for dem som skal ordne pass imidlertid har gjort flere fornøyde. Fra 1. januar og fram til i dag har 2271 personer bestilt time for å få nytt pass, mens 1211 har benyttet seg av drop-in.

– De som ikke bestiller time må påregne å stå i kø, sier forvaltningssjefen.

– Kloke av skade

Det fikk Harald Steen og datteren Liv (11) erfare da de skulle ordne nytt pass før sommerens ferietur til Kroatia.

– Denne gangen har vi bestilt time for å ordne pass. Vi er kloke av skade etter sist vi var her, sier han.

– Vi har begrenset drop-in-tid fra 08.00 til 10.00. Så lenge man trekker kølapp før klokken 10.00 vil man få hjelp i løpet av dagen, men flere har klaget fordi de er misfornøyde med at de ikke får hjelp dersom de kommer etter klokken 10, forklarer Nilsen.

Gjør grep

Steen peker på at problemet med timebestillingssystemet er at det ikke er så enkelt å få time.

– Det tar så lang tid før man får time. Det kan ta opp til en måned, sier han.

– Det har dessverre vært få timer å bestille. Vi har et ønske om å kunne bestille time lengre fram i tid. Nå kan man bestille time 30 dager fram i tid, men her er målet 60 dager, sier forvaltningssjefen i politiet.

Hun legger til at politiet jobber kontinuerlig med å lese gjennom alle klagene de får inn, for å prøve å finne ut hvor skoen trykker.

– Vi har måttet gjøre flere grep etter at vi flyttet inn her. Vi har en del gode tanker og løsninger, men det tar tid å få det på plass. Nå skal vi få opp mer informasjon slik at folk som ikke er vant til de nye systemene enkelt kan finne ut av dette på egen hånd, sier Nilsen.

FLASKEHALS: Etter at politiet flyttet inn i nytt politihus i slutten av januar, har de fått ett samlet servicesenter i 1. etasje. Det har hittil bydd på en del utfordringer og lange køer, innrømmer forvaltningssjef Astrid Nilsen. Foto: Ronald Johansen
KLOKE AV SKADE: Harald Steen (53) og datteren Liv Steen (11) er innom politistasjonen for andre gang for å få ordnet pass. Denne gangen har de bestilt time på forhånd. Foto: Ronald Johansen