Det er Tor Haugen som har sendt oss dagens bilder, som begge er tatt av hans bestefar Oscar Haugen.

Han skriver i en e-post som vedlegg til bildene at de er tatt i den gamle Arbeiderforeningen, som var byens kulturhus fra slutten av 1890-tallet og fram til natt til 14. mai i 1969 da den gamle Arbeiderforeningen ble offer for flammehavet i den store sentrumsbrannen.

- Det er tydeligvis Grieg som fremføres, og man kan se den kvinnelige solisten synge for full hals midt på bildet, skriver han. Og spør:

- Er det Solveigs sang hun fremfører?

Ja, man kan saktens spørre mer enn ti vise kan svare, som det heter i ordtaket.

Olav Trygvasson

Men her i Tromsø er vi så heldig å ha en tidligere byhistoriker ved navn Nils Andreas Ytreberg som har etterlatt seg byens historie i tre bind under den enkle tittelen «Tromsø bys historie».

Trebindsverket inneholder et vell av store og små begivenheter, og et dypdykk i bind tre under kapitlet «Musikk og sang. Teater, kino og radio» gir svar på alle Tor Haugens spørsmål.

For der står det å lese at i 1936 ble Edvard Griegs operafragment «Olav Trygvasson» oppført i den gamle Arbeiderforeningen.

På en stor plakat bak på scenen sto det «Edvard Grieg 1843 - 1907», og foran plakaten sto to kor. Bakerst Arbeiderforeningens Mannskor, og foran et damekor. Til sammen 90 sangere utgjorde de to korene.

På hver side av scenen hang det norske flagg og bidro til å sette en ekstra spiss på det visuelle knyttet til begivenheten.

Gleder og nederlag

Og så var det solister - tre i tallet. Det var Hjørdis Johansen, Karin Arntzen og Johs. Ellis. Vi ser solistene sittende nederst midt på bildet.

Hvem av de kvinnelige solistene som sang da bildet ble tatt, vet vi ikke.

Ved pianoet satt den nordnorske pianisten Egil Rasmussen, som var født i 1903 i Bossekop i Alta og som ved siden av å være musiker også var kjent som forfatter og litteraturkritiker.

Bare tre år gammel flyttet han med familien sin til Tromsø, og her i byen vokste han opp. Like etter ankomsten til Tromsø ble han invalid etter et stygt fall, og han pådro seg også den fryktede sykdommen tuberkulose.

Senere flyttet han sørover for å studere og arbeide, men han forble sterkt knyttet til Tromsø.

Ifølge det elektroniske nettleksikonet Wikipedia beskrev han i 1961 Tromsø i Dagbladet på følgende måte: «Tromsø - byen jeg frykter og elsker, der jeg har hatt mine største gleder og knusende nederlag».

Meget vellykket

Vi ser ikke Egil Rasmussen på bildet. Derimot ser vi dirigenten av Tromsø Orkesterforening, som assisterte både pianist, kor og solister. Det er Helmer Telnes, også kjent som mangeårig organist i Tromsø domkirke.

Ifølge Nils A. Ytreberg gjorde Grieg-konserten stor lykke. Salen i den gamle Arbeiderforeningen var fullsatt, og applausen så rungende at «konserten måtte gjentas», ifølge den gamle byhistoriker.

Med andre ord:

Det måtte settes opp ekstraforestilling!

ORKESTER: Tromsø Orkesterforenings orkester var meget anerkjent. Her er det fotografert i den gamle Arbeideren. Hvem dirigenten er, vet vi ikke. Men vi kjenner igjen Kirsten Sand like til høyre for dirigenten. Hun var en av ytterst få kvinner i orkesteret. Foto: Oscar Haugen