I ettermiddag fikk Ingrid Marie Kielland, SVs ordførerkandidat, prøve el-sykkel for første gang.

– Dette var faktisk morsomt. Man blir ikke svett i oppoverbakkene, og man kan helt fint sykle til jobb uten å bli svett med en el-sykkel, sier hun.

SV vil innføre momsfritak på el-sykler for å få flere interessert i den alternative sykkelen.

– Svevestøv blir en stadig større utfordring i mange byer i Norge – inkludert Tromsø -, og det går i stor grad utover barn og eldre. Jeg har hørt mange opprørende historier om barn som sliter med å puste, og det er problemer som må komme foran det å ha friheten til å sette seg i bilen, mener SV-leder Audun Lysbakken.

Dyr sykkel

Den siste tiden har det kommet flere el-sykler på markedet, men prisene er fortsatt høye. Svein Gunnar Karlstrøm i Framtiden i Våre Hender Nord har det siste året syklet på en el-sykkel til 20.000 kroner.

– Det har kommet rimeligere modeller, men kvaliteten har også litt å si. Jeg har syklet på denne i ett år – både sommer og vinter, og vil kalle det en investering, sier Karlstrøm.

– Jeg kaller det for et transportmiddel – ikke en sykkel, legger han til.

Slipper dusj

Elsykkelens motor hjelper deg opp de tøffeste bakkene, og man slipper dermed å bli sliten på samme måte som man blir med en vanlig tråsykkel.

– Man trenger ikke dusje på jobb dersom man sykler dit. Samtidig er det en helsemessig gevinst i el-sykler, fordi motoren krever at du tråkker på pedalene. Likevel hjelper motoren deg såpass at man ikke blir sliten av turen, sier Karlstrøm.

Sykkel-Tromsø

Kielland har tro på at flere tromsøværinger vil ta pedalene fatt dersom prisene på el-sykler blir lavere som følge av momsfritak.

– Jeg tror mange har lyst å sykle til for eksempel jobb, men som synes det blir litt «pes» med en vanlig sykkel. Med el-sykkel tror jeg terskelen blir lavere. Tromsø er en av de verste svevestøvbyene i landet, og vi har virkelig behov for å få ned andelen svevestøv.

– Er det ikke da mer effektivt å innføre piggdekkavgift?

– Vi vet at mange er skeptiske til piggdekkavgift. Noen føler seg ikke trygge i de tøffeste bakkene når det er snø og is uten piggdekk. Vi vil derfor prøve positive tiltak først, som dette med el-sykkel.

– Men er det mer attraktivt å bruke sykkel når det er som verst med snø og is?

– Ja, jeg tror det hvis man har el-sykkel som hjelper en på vei, sier Kielland.

– Med el-sykkel merker man vær og vind i mye mindre grad, fordi motoren gjør at motvind så å si ikke eksisterer, legger Karlstrøm til.