For mens både strekningen Buktamoen – Andslimoen i Målselv og strekningen Hungeren – Berg i Tromsø er aktuelle som nye strekninger der såkalt streknings-ATK kan benyttes, gjør ikke Statens vegvesen noe konkret. Årsak: Regjeringen fokuserer på andre trafikktiltak og er ikke spesielt begeistret for fotobokser.

– Ja, disse to strekningene er aktuelle for gjennomsnittsmålinger. Men når vi får beskjed fra politisk hold om at man ikke ønsker å gjøre det, så konsentrerer vi selvsagt på andre ting, sier regiondirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Sjekk iTromsøs straffometer - Dette koster råkjøringen

Andre tiltak

Samferdselsstatsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) var senest i NRK i går ute og slo fast at regjeringen ser i andre retninger for å øke trafikksikkerheten på norske veier.

– Vi har mer tro på andre tiltak, som utbedrede veier, mer kontroller av blant annet vogntog og flere rumlefelt eller midtdeler, sa statsråden i debatt med SVs Heikki Holmås i «Politisk kvarter».

Det følger Statens vegvesen opp.

– Vi jobber med trafikksikkerhet på mange felt. Holdningsskapende arbeid, belysning, gang- og sykkelstier, for å nevne noe. Vi jobber blant annet med sykkelsti i Eidkjosen. Og så skal vi sette opp veilys i Lavangsdalen – ved inngangen og ved utgangen av nyveien, sier Thorsteinsen.

Færre ulykker

I Tromsø er det ett sted det gjennomføres gjennomsnittsmålinger. Det er i Tromsøysundtunnelen, der man har hatt streknings-ATK siden februar 2012. Erfaringene herfra er positive, slik også en rapport fra Transportøkonomisk institutt i september viste.

– Man skal være forsiktig med å konkludere ennå. Men vi har sett at det har vært en nedgang i antallet alvorlige ulykker, ja, sier Thorsteinsen.

Nedgang i fart

SV-Holmås understreket i debatten at gjennomsnittsmålinger får ned farten og erfaringene fra Tromsøysundtunnelen tilsier det.

– Vi så etter at vi innførte streknings-ATK at prosentandelen av dem som kjørte over 90 km/t i de to tunnelene gikk ned fra 15,9 prosent til 0,3 prosent fra den ene uken til den andre. Så nedgangen var tydelig, sier rådgiver Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen.

Ferske tall viser at snittet hittil i år er på 1,4 prosent for tunnel nord og bare 0,8 prosent for tunnel sør. En stor andel av disse er attpåtil utrykningskjøretøy. Gjennomsnittshastigheten hittil i år ligger på mellom 75 og 76 km/t for de to tunnelløpene.

ANDRE PRIORITERINGER: Avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen sier at Statens vegvesen konsentrerer seg om andre trafikksikkerhetstiltak. Foto: Eirik Bjørklund