Torsdag var Troms elbilforening samlet for sitt aller første årsmøte.

– Troms elbilforening stiftes i dag med valg av styre. Nå får vi et offisielt lokallag i Troms som skal fremme el-bilpolitikken i våre nærområder og det er det på høy tid at vi får, sier nyvalgt leder Niclas Ole Brannfjell da iTromsø møter han utenfor Teknologibygget ved UiT hvor møtet fant sted.

Tredobling

Ved utgangen av april 2015 var 62 el-biler solgt i Tromsø. På samme tid i fjor var antallet solgte el-biler 24. Det er en tredobling i salget på ett år.

– El-bilsalget har økt og kommet for fullt i distriktene. Det startet å bevege seg i fjor og da var Nissan med på å starte en liten bølge. Da Volkswagen også kom med sine modeller fikk en fortgang i salget av el-biler i Norge, sier leder i Norsk elbilforening, Snorre Sletvold som er i Tromsø i anledning årsmøtet.

Tregt marked

Sletvold mener det er nå man begynner å se «naboeffekten» etter flere oppslag i media og stadig flere fornøyde kjøpere av el-bil.

– Markedet er litt treigt og det tar tid før folk bestemmer seg for å bytte ut bilen og heller kjøpe el-bil. Det har tatt tid for massemarkedet å modne, men nå ser vi at det skjer mye.

Hittil i år er det blant annet solgt 30 Volkswagen, 17 Nissan og 10 Tesla i Tromsø.

– 20 prosent av el-bilsalget i Norge er Tesla, mens det er Golf og Leaf som drar helhetsmarkedet, sier Sletvold.

Bare starten

Både lederen for Norsk elbilforening og lokallagslederen mener populariteten for el-bil har vokst i takt med antall modeller som kommer på markedet.

– Tesla ønsker for eksempel alle konkurrenter velkommen fordi et større utvalg gjør at flere kjøper el-bil, sier Brannfjell.

Han legger til at flere sverger til én type bilmerke, og dersom akkurat det bilmerket ikke har en el-bilmodell så kjøper man heller ikke el-bil.

– Det her er bare starten. Jeg tror ikke el-bilsalget har tatt av helt enda. Vi har 200 el-biler i Tromsø per i dag og 110 medlemmer i Troms elbilforening, sier lokallagslederen.

Må ha flere stasjoner

Brannfjell mener man må legge mer til rette for el-biler og få folk til å tenke på el-bil som mindre skummelt for å få opp engasjementet i Tromsø-området.

– Mange er litt skeptisk til el-bilene og om man kommer seg fram om vinteren. Vi ønsker en utbygging av ladestasjoner i Tromsø og vil at el-bilen skal bli mer enn bare en bybil, sier han.

Av over 6.400 ladestasjoner på landsbasis var det, ved inngangen av 2015, totalt 19 ladestasjoner uavhengig av type kontakt i Tromsø.

– Det er en utfordring med en gang man skal utenfor Tromsø by. Tromsø er blant verstingene i klassen med altfor dårlig ladetilbud. Et bredere servicetilbud gir trygghet, og det er derfor det må legges bedre til rette både med tanke på lading og parkering for el-biler. På den måten kan man få folk til å reise mest mulig utslippsfritt, sier Sletvold.

– Distribusjonsnettet for strøm er det største vi har. Jeg tror el-biler vil vinne fram og være fremtiden

Snorre Sletvold, leder for Norsk elbilforening. Foto: Håkon Steinmo
Niclas Ole Brannfjell Foto: Håkon Steinmo
Foto: Håkon Steinmo