Siden desember 2013  har havnearbeiderne i Tromsø stått i en sympatistreik med sine streikende kolleger i Risavika i Stavanger. Striden gjelder manglende tariffavtale for havnearbeiderne.

Også havnearbeiderne i Mosjøen er tatt ut i sympatistreik, men nå kan det gå mot at det blir enighet om en avtale i både Risavika og i Mosjøen. I så fall er streiken over også i Tromsø.

– Ja, sympatistreiken opphører i det en ny havneterminaltariff blir klar i Risavika, bekrefter Geir Ingebrigtsen.

Møter på jobb, men ...

Det kan skje allerede i juni og da er det bare å møte på jobb igjen for Geir Ingebrigtsen og de andre medlemmene i havne- og transportarbeiderforening. Men hva som skjer da, er uvisst.

– Vi er forpliktet til å møte på jobb som vanlig og vil ta fatt på oppgavene med å laste og losse båter. Men så er spørsmålet hva motparten blir å gjøre, sier Ingebrigtsen.

Motparten er NHO og Thor Chr. Hansteen, assisterende direktør og advokat i NHO Logistikk og Transport, svarer slik på spørsmålet om hva som blir å skje.

- Godsmengden som håndteres i Tromsø havn er endret siden sympatistreiken ble iverksatt for snart ett og et halvt år siden, og arbeidsstyrken ved Tromsø losse- og Lastekontor må som for alle andre i næringslivet tilpasses til den oppdragsmengde som finnes.

Ønsker avslutning

Hansteen understreker at de håper det blir en løsning på alle konfliktene.

- NHO Logistikk og Transport ønsker en avslutning av alle de pågående havnekonfliktene og jobber aktivt for dette. Vi ønsker miljøvennlig og effektiv transport samt ordnede lønns- og arbeidsvilkår.

Viktig rettssak

For Ingebrigtsen og Tromsø havne- og transportarbeiderforening har krevd at de skal gjøre hele jobben på havna, hvilket inkluderer å jobbe om bord i båtene.

Mandag starter en sak i Arbeidsretten mellom Norsk Transportarbeiderforbund/LO og NHO.

– Utfallet i den saken vil avgjøre om vi har rett til å gå om bord i båtene eller ikke. Så det blir spennende å få en avgjørelse der, sier Ingebrigtsen.

Han og NTF har hatt to forhandlingsmøter med NHO i det siste.

– Men det ble brudd i forhandlingene så snart det ble prat om dette med å arbeide om bord i båtene. Så der ligger striden fortsatt, selv om sympatistreiken kan være over snart.

- Arbeidsrettssaken som starter mandag har i seg selv mindre betydning for selve hovedkonflikten ved Risavika Terminal AS. LO har endret sin påstand på viktige punkter under forberedelsene til saken, og det som nå skal avgjøres er spørsmål av mer tariffteknisk art, sier Thor Chr. Hansteen.