- Norsk design kommer som en boost over Europa. De har løftet seg og tør å satse. Da er det også viktig for norske butikker å satse på dem, sier daglig leder for klesbutikken Drømmedama, Gøril Jenssen.

Velger norsk design

Moteshowet er et samarbeid med Tendenz Hårpleie i forbindelse med deres frisørkurs i Tromsø denne helgen.

- De viser frisyrer og vi står for klærne under showet, sier Jenssen.

- Vi bruker egentlig våre egne stylister, men når vi har en butikk med norske merker valgte vi å bruke dem, sier Barbro Island Larsen i Tendenz Hårpleie.

Populært

Jenssen mener folk blir stadig mer positive til norsk design, og synes dermed det er naturlig at butikkene støtter opp under merkene.

- Vi har to merker i butikken nå, Katrin Uri og Frank Remme, i tillegg får vi Anette Stai til høsten, sier hun.

Lørdag var blant annet antrekk fra Remmes siste kolleksjon representert på scenen.

- Vi fikk det nettopp inn, men opplever at det har blitt utsolgt med en gang. Det viser hvor populært det har blitt med norsk design, sier daglig leder hos Drømmedama.

Økt oppmerksomhet

Hun mener en av grunnene til at man har fått øynene opp for de norske designerne er fordi de har blitt flinke til å ta inn norske kjendiser for å fronte merket.

- Remme har for eksempel brukt Bertine Zetlitz, legger Jenssen til.

Designeren Frank Remme mener interessen for norsk design har økt betydelig de siste to årene.

- Vi ser at flere får det til og flere lykkes. Årsaken er nok at man har fått større fokus på norsk design og ser at det er potensiale og muligheter for vekst.

Han etablerte selskapet i april 2014 og er ute med sin fjerde kolleksjon nå.

Uberørt

- Det er stor nysgjerrighet rundt norsk design fordi det fremdeles er så uberørt, sett i forhold til Sverige og Danmark som er mer etablerte innen mote, sier Remme.

Han beskriver moten et eget språk hvor designerne har muligheten til å kommunisere Norge og det norske ut til verden.

- Det er verdifullt. Vi er en aktør som ikke skal ha så mange butikker, men vi vil være landsdekkende og er opptatt av å ha et godt samarbeid i hver by. Vi har valgt Drømmedama i Tromsø og er fornøyde med det, sier designeren og legger til:

- Det er kjempeviktig at butikkene tar inn norsk design. Hvis man ikke klarer å skape den stoltheten og tyngden til merket hjemme blir det vanskeligere å nå ut internasjonalt. Nå jobber vi med å få frem budskapet vårt i utlandet for å komme nærmere internasjonale aktører. Norsk design er som en bok vi er i ferd med å skrive.