UNIVERSITETSVEIEN: For å feire det første kullet som uteksamineres ved den 5-årige lærerutdanningen var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) invitert til å åpne Masterkonferansen 2015.

Der presenterer studentene på integrert master i lærerutdanning trinn 1–7 og 5–10 blant annet sine masteroppgaver og forteller om erfaringer fra studiet.

Les også: Dyster doktorgradsstatistikk for UiT.

UiT i front

Regjeringen bestemte i 2014 at lærerutdanningen i Norge skal bli en femårig mastergradsutdanning med oppstart i 2017. Studentene ved UiT har vært gjennom et pilotprosjekt og er de første i Norge som nå har fullført en profesjonsrettet lærerutdanning.

– Dette er en historisk dag. UiT er nå i front med de første studentene som har gjennomført et utdanningsløp som vil bli standard for alle fra 2017, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Bedre rustet

Han mener studentene vil være bedre rustet og dermed ha et bedre utgangspunkt for å bli lærere gjennom en masterutdanning.

– Vi får en kvalitetsheving på utdanningen ved at de kan fordype seg og reflektere over læreryrket i praksis. Masteroppgavene deres tyder på at de har vært mye ute i skolen, og det er nettopp det som er nøkkelen her. Nå lager vi en rammeplan for en ny master som bygger på erfaringene disse studentene har gjort seg, sier Isaksen.

Les også: Mener skolebøkene står i veien for elevers læring.

Gode erfaringer

Ingrid Wikeland Lotternes (26) og Ida Marie Carlsen (23) er blant studentene som nå har fullført pilotstudiet og skal ut i arbeidslivet.

– Det er artig å være ferdig. Vi er jo de første som har gjennomført, og veien har blitt litt til mens vi har gått den. Men vi har erfart at universitetet har lyttet til oss og gjort justeringer underveis. Vi har tro på at dette blir en god utdanning.

De to studentene setter også pris på at utdanningsløpet i stor grad har vært praksisrettet.

– Jeg har skrevet masteroppgave om minoritetsspråklige elever i matematikk, og vi var så heldige å få komme inn på en skole hvor vi kunne bruke seks elever i en innføringsklasse på mellomtrinnet, sier Ingrid Wikeland Lotternes.

– Fantastisk

Instituttleder for lærerutdanning og pedagogikk, Odd Arne Thunberg, er strålende fornøyd med at de nå har kommet til det punktet hvor studentene kan oppsummere masteroppgavene sine.

– Dette er første gjeng ut etter at vi fikk prøve piloten for fem år siden, og det har vært en fantastisk spennende prosess. Nå inviterer vi resten av Utdannings-Norge til å gjøre det samme, og det blir aktuelt fra 2017.

Les også: Lesing er et problem.

Positiv utvikling

Thunberg viser til at unge i dag vil ha utdanning på masternivå, og at søkertallene til studiet har vært gode.

– Få har sluttet og de har vært kjempeflinke. Nå skal vi få disse masterstudentene ut og sørge for å ivareta rekrutteringen. Vi har hatt fokus på livet utenfor universitetet, samtidig som alle har masternivå. De har hatt 100 dager praksis og gjort et utviklingsarbeid som mange også valgte å skrive masteroppgaven sin om, sier instituttlederen.

Han legger til at den nasjonale utfordringen er å få dedikerte lærere til de minste barna.

– Fokuset man nå har fått på det, sammen med den forskningen studentene har gjort rundt det, vil bidra til en positiv utvikling, mener Thunberg.

HISTORISK: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) er imponert over pilotprosjektet som nå er gjennomført ved UiT. Foto: Tom Benjaminsen
FEIRING: Instituttleder for lærerutdanning og pedagogikk, Odd Arne Thunberg, feirer gjennomføringen av pilotprosjektet to dager til ende sammen med studentene under Masterkonferansen 2015. Foto: Tom Benjaminsen