Kristoffer Haugland (23) og Niclas Andersen (25) har på oppdrag fra Sykkelbyen Tromsø satt opp en flunkende ny pumptrack-bane på Charlottenlund. I følge dem kommer dette til å bli landets beste når den er ferdig.

– Dette blir den tredje banen vi lager. Etter vår kjennskap blir dette kanskje den beste pumptrack-banen i Norge når den er ferdigstilt og asfaltert. Det ser kanskje ut som tilfeldig plasserte hauger, men alle disse må ha en spesiell form og være riktig plassert for at banen skal fungere, forteller Andersen.

Les også: Vil lære andre å bli kul på ett hjul

– Passer for alle

Pumptrack er en sykkelbane der poenget er å pumpe fart gjennom svinger, over kuler og hopp, uten å bruke pedalene. Guttene forteller at både store og små kommer til å ha glede av banen.

– Banen passer for alle aldersgrupper og sykkelnivå. Hit kan alt fra barn på løpesykler til førtiåringer på hybridsykler komme, sier Haugland og får støtte fra Andersen.

– Det er gøy og ikke minst god trening. Utfordringen er å kjøre banen på ulike måter, forteller han.

God respons

Banen er satt opp i forbindelse med Tromsø Sykkelfestival som går av stabelen søndag 14. juni. Og forbipasserende Tromsøværinger har latt seg fascinere av sykkelbanen.

– Mens vi har jobbet har vi fått mange forespørsler fra forbipasserende. Noen har også hoppet inn og testet banen på sykkel, sier Haugland, og legger til at selv om det ser ut til at banen kommer til å slå an, betyr ikke dette at man må belage seg på lange køer.

– Jeg tipper at ti stykker kan sykle rundt her samtidig, men siden banen kan sykles på mange måter blir det viktig å ha noen kjøreregler. Men det er uansett naturlig med en pause etter å ha kjørt noen runder, og dermed blir det et naturlig køsystem, sier han.

Les også: Snart klar for Tromsøs nye festival

Lang erfaring

Både Andersen og Haugland har syklet på høyt nivå i mange år, og lager pumptrack-baner som en bijobb ved siden av studier.

– Vi har holdt på med dette profesjonelt i fire år, men vi har bygget slike baner for oss selv i ti år. Dette er jo ikke noen vanlig jobb og det er ikke slik at vi reiser rundt og gjør dette hele tiden. Men når vi gjør det så står vi på, sier Haugland.

– Vi har brukt til sammen to uker med tolvtimers dager på denne banen. Vi var her oppe i høst og jobbet én uke da, også har vi vært her i én uke og gjort den ferdig nå, legger Andersen til.

Banen skal åpnes under Sykkelfestivalen førstkommende søndag.