Prosessen rundt prosjektet kalt "Smørøyet" innebærer en ny reguleringsplan for Fredrik Langes gate 1, som er den ubebygde delen av Austad-kvartalet, midt i Tromsø sentrum. Også Søren Fløttmanns plass, deler av Smørtorget og Killengreens gate er blant områdene som planlegges omregulert.

- Vi ønsker å tenke sammen med resten av byen om dette. Så langt har vi fått positive tilbakemeldinger og vi har god kontakt med kommunen, som har prosjektet med i sin høyhusutredning. Ifølge kommunen er det uproblematisk med et nybygg som er like høyt som SAS-hotellet, sier Thor Svendsson i Felleseiet Austad.

Vil gi plassen ny identitet

Ønsket er å få til et høyhus som verner om bakkeplanet i byrommet. Kjell Beite, arkitekt og partner i firmaet HRTB, forteller at de ønsker å ha byrommet som utgangspunkt når de nå går i gang med prosessen rundt et nybygg i Austad-kvartalet.

- Vi ønsker å gi Søren Fløttmanns plass en ny identitet gjennom prosjektet. Byens gulv i Tromsø er i forholdsvis dårlig forfatning, og vi ønsker å se på byrommet først og deretter bygge ut fra det, sier arkitekten i HRTB.

- Vi har sett på mulighetene rundt en arkade med restauranter i et overdekt uterom og åpen fasade som vender ut mot havet. En løsning vil da være å kutte litt av hjørnet på bygget for å få fri sikt ut mot Tromsøbrua. Da vil man kunne kompensere for dette ved å bygge i høyden, utdyper Thor Svendsson.

Blir ikke boliger

Åpne flater og et friere byrom er blant nøkkelordene i prosjektet hvor Felleseiet Austad nå ønsker innspill fra folket.

- Vi vil at plassen skal favne bredere enn det den gjør i dag. Vi har også sett på shared-space-løsninger hvor kollektivtransport og myke trafikanter er likestilte, sier arkitekt Kjell Beite.

I Austad-kvartalet vil det ifølge Beite legges til rette for gående og syklister, samt å styrke havnepromenaden.

- Det vil ikke legges til rette for boliger i nybygget, men heller næringsvirksomhet. Vi trenger flere arbeidsplasser midt i sentrum. Det vil gjøre at folk velger å ta bussen til jobb og det vil være tilfordel for miljøet, spesielt nå som kommunene har et mål om 50 prosent reduksjon i CO2-utslippene. Dersom flere tar bussen på jobb vil det også ha den effekten at vi får et bedre busstilbud, sier Svendsson.

Årsaken er at de ikke ønsker at boliger skal fortrenge arbeidsplasser i den innerste bykjernen. Det vil heller ikke legges til rette for parkering rundt eller i kjelleren i nybygget.

Fristen for merknader og innspill til prosjektet er satt til 7. august. Deretter starter den videre reguleringsprosessen og en ny høringsfrist vil bli satt til planforslaget.

En illustrasjon og skisse til utbyggingen av Austad-kvartalet og høyhuset.