Det veksles mellom norsk, engelsk og tysk bak disken på Randis Parfymeri, som åpnet dørene i 1960. Dagens primærkunde er Tromsø-turisten på jakt etter et minne fra byen. Parfymeriet i Storgata 59 har derfor også utviklet seg til å bli mer og mer lik en suvenirbutikk for å få opp omsetningen.

– Det er stas å være på jobb når cruiseskipene kommer i land. Det er turistene som holder liv i butikken, de fyller opp gaten som ellers er veldig stille. Det er fryktelig synd å se hvor tomt det er i byen vår, sier daglig leder Marit Henriksen, som peker på parkeringssituasjonen som en av årsakene til at kundene uteblir.

Frykter for fremtida

Randis parfymeri ble startet av Marits mormor Jenny Hagen-Olsen for snart 55 år siden, og siden overtok Randi Henriksen drifta. Hun har sett utviklingen i sentrum på kloss hold. Mange butikker har lagt ned i sentrum på grunn av dårlig lønnsomhet de siste årene.

– Trafikken i byen har endret seg kraftig på få år. Jeg er bekymret for fremtida for butikken. Bortsett fra noen få stamkunder så handler ikke tromsøværingen i sentrum lenger, vi skulle sett flere av byens folk i gatene, sier Randi Henriksen.

Dra lasset sammen

Like ved parfymeriet har Hege Merethe Benoni denne våren åpnet sin andre avdeling av hobby- og garnbutikken Bundingen. Hun har et langsiktig mål med sentrumsavdelingen, og har foreløpig is i magen til tross for at omsetningen i byen er relativ lav. Også hun merker at det er turistene som handler mest i sentrum, mens byens innbyggere strømmer til på avdelingen på Jekta.

– Jeg er født optimist og har kjempetro på et løft i sentrum. Butikkene i sentrum må sammen dra lasset, få i gang eventer og arrangementer som lokker folk til byen igjen. Det er veldig trist om sentrumsutviklingen fortsetter slik som det har vært til nå, men det finnes et stort potensial i å få liv i sentrum igjen, sier Benoni.

Motbeviser sentrumsdød

Lena Nymark i Sentrumsforeningen i Tromsø mener at man ikke må svartmale situasjonen og peker på at det er igangsatt en rekke initiativer som over tid vil gi positiv effekt til Tromsø som for eksempel et eget gårdeierforum og tettere dialog med kommunen.

– Vi har stor tro på sentrum og vi oppfordrer folk til å se på sentrum med et positivt blikk. Det er mange butikker i sentrum som drifter godt og som har gjort det i over lang tid. Vi har sett nedleggelser av noen butikker i det siste, og det er selvsagt beklagelig, men det har også vært nedleggelser også på kjøpesenter utenfor bykjernen. Alt i alt viser statistikkene at detaljhandelen i Tromsø har en positiv utvikling, sier Nymark.

Sentrumsforeningen i Tromsø påpeker at sentrum er mer enn bare butikker, og peker på en rekke nyetableringer som motbeviser en sentrumsdød.

– Mathallen, Norrøna, Casa Inferno og Hildr er bare noen eksempler på slike nyetableringer. Utskiftninger av butikker og restauranter er en naturlig del av byutviklingen, ingen er tjent med en statisk by, sier Lena Nymark.

Tror på sentrumsboom

Næringsbyråd Vanja Terentieff (H) har registrert at flere lokaler nå står tomme i sentrum, og hun forstår at de som driver butikk i sentrum er bekymret. Terentieff er imidlertid ikke i tvil om at sentrum vil styrke sin posisjon.

– Tromsø Parkering har nettopp levert inn en reguleringsplan med 1000 nye parkeringsplasser i sentrum, i tillegg styrker vi boligsatsingen i sentrum med en ny boligpolitisk handlingsplan. Det vil bli flere folk som bor i sentrum og som også bruker butikkene. Utbyggingen av Prostneset vil føre til at flere turister besøker sentrum, noe som også vil påvirke handelsstanden. Jeg er sikker på at sentrum vil bli kjempeattraktivt i tida fremover, sier næringsbyråden.