Når Stig Jakobsen trår over dørstokken hos mediehuset iTromsø førstkommende mandag, er det med store forventninger og mye spenning. Da har han nemlig offisielt tatt over som iTromsøs nye sjefredaktør og administrerende direktør.

– Jeg har jo vært innom avisen, så jeg vet at det er et fantastisk miljø jeg kommer til. I tillegg kjenner jeg godt til mange av prosjektene som har pågått, og jeg liker at iTromsø har vært så fremoverlent og tidlig ute med å prøve ut nye ting, sier Jakobsen.

Folkene og byen

Den påtroppende lederen har 15 års erfaring innen media og kommunikasjon og har arbeidet med et bredt spekter av medier, deriblant utviklet han magasinforlaget Bonnier Media, og han har også vært sjefredaktør for FHM.

– Hva er det som er så appellerende med en jobb i en lokalavis?

– Jeg har alltid elsket Tromsø, og det er et godt utgangspunkt. Byen representerer veldig mye spennende og har innbyggere som har hevdet seg internasjonalt fordi de tør å satse. Folk som ser muligheter som andre ikke ser og som tør å prøve, det liker jeg.

– Som å komme hjem

Ved to anledninger har Jakobsen vært bosatt i London mens han levde av musikk.

– Det var en del studioarbeid og kontorjobb som var organisert på mange måter, og jeg er glad jeg fikk opplevelsen. Jeg tror man lærer av alle ville innfall man gjør, sier Jakobsen.

– Hvordan blir det å flytte til Tromsø?

– Jeg bodde i Tromsø fram til jeg begynte på skole. Barnehagen jeg gikk på ligger vis-à-vis med iTromsø-lokalene, så det å gå fra sentrum til jobb er som en tidsreise. Jeg har vært her en del siden den gang og har mange venner her, så kontakt med byen har jeg holdt. Det gjør at det ikke føles som å komme til en ny by, men heller som å komme hjem. Om man summerer opp hvor jeg kunne tenkt meg å bo og bli gammel, så er det Tromsø.

Må tenke stort

– Hvordan har mottakelsen på jobb vært?

– Det har vært veldig mye positivt, og jo mer jeg lærer om avisen og de som jobber der, desto mer får jeg lyst til å gå løs på jobben. Det er mange spennende tanker der og mange folk som ønsker å få noe til – det strømmer inn med ideer og forslag, og når jeg har foreslått noe radikalt, blir det ikke møtt med negativitet, man vil prøve nye ting. Man må tenke stort for å få noe til.

Bedre enn Nordlys

– Hvilke planer har du for mediehuset?

– De siste tre månedene jeg har vært involvert, har jeg hatt suverene Jonny Hansen som har fokusert på hvordan det er nå, slik at jeg har fått tenke fremover. Jeg håper på å føye meg i rekken ved å tenke så mye riktig som de før meg har gjort og gjøre kloke, strategiske valg. Man må vite hva som er verdt å satse på og hva som ikke er det. iTromsø skal fortsette å være et fyrtårn for andre lokalaviser som tør å prøve.

– Konkurransen med Nordlys – hvordan skal mediehuset hevde seg der?

– Vi skal fortsette å være bedre, som vi på mange områder allerede er, kombinert med at vi skal finne nye arenaer vi tidlig kommer inn på som vi blir veldig gode på. Å tro at man kan jukse seg til leserens interesse fungerer ikke, da blir man avslørt med en gang. Ikke bare teknologisk sett, men historien i seg selv må også være god. Jeg har gledet meg lenge til å troppe på og begynne arbeidet, og ivrer etter å komme i gang, sier Jakobsen.

Martin Thronsen, sjefredaktør for FHM: – Jeg har hatt gleden av å jobbe med Stig med jevne mellomrom siden tidlig på nittitallet. Han er uredd og driftig, og kan være utålmodig. Men han har også is i magen og hodet når det trengs. Stig er en uhøytidelig, fin og morsom fyr.
Monica Csango, journalist: – Stig er et kraftverk av gode ideer og inspirasjon for sine medarbeidere og venner. Stig gjør at folk rundt han alltid har lyst til å strekke seg lenger, for det gjør alltid han.
Britt-Eva Elvejord Jakobsen, mamma: – Stig er utrolig kreativ. Han har aldri vært noe særlig flink på kjøkkenet, med unntak av når han har stått ved oppvaskmaskinen, og den dag i dag liker han å ha orden rundt seg. Han hjelper heller andre enn seg og er god og omtenksom. Foto: Birger Caspersen