Torsdag møttes de 12 saxofonistene i årets utgave av Scandinavian Buescher Orchestra på Musikkonservatoriet i Tromsø. I tre dager har musikerne øvd, hatt forelesninger og mesterklasser før resultatet presenteres på en gratis konsert i Tromsø domkirke denne lørdagsettermiddagen.

– Vi gjorde dette første gang i juni i fjor. Buescher Scandinavia er en organisasjon skapt av ei gruppe skandinaviske klassiske saxofonister med en lidenskap for de gamle Buescher-saxofonene som ble laga fra 1920-tallet og opp gjennom 1950-åra. Vi har gjort dette dels for å skape et forum for likesinna, men også for å arrangere samlinger hvor det å få etablert et stort profesjonelt saxofonorkester, forteller Lars Lien som underviser i klassisk saxofon på konservatoriet.

Kopi av originalen

– Etter at Adolph Sax skapte saxofonen som et nytt instrument for rundt 150 år siden, er saxofonen blitt utvikla til å låte kraftigere og spissere. Hensikten har vært å få et instrument som hevder seg bedre i større orkestre. Men all utvikling er ikke utvikling til det bedre. Noen kvaliteter gikk også tapt i denne utviklinga, sier Lars Lien som er en av dem som står i spissen for Buescher Scandinavia.

Men F.A. Buescher skapte en kopi av Adolph Sax sin originale saxofon, og etablerte en hel fabrikk for å bygge disse instrumentene. Alle musikerne i orkesteret som spiller konsert i domkirka spiller på Buescher-instrument fra 1920- og 1930-tallet.

Fra sopran til bass

– Vi spiller på fem typer saxofoner, sopran, alt, tenor baryton og bass. Publikum vil blant anna få høre oss spille både originalmusikk skrevet for saxofon på 1800-tallet, orgelmusikk av Bach, som gjør seg veldig bra framført på saxofoner, «Hyldningsmarsj» av Grieg og tre preludier av Gershwin. Gershwin skrev mye musikk for orkestre hvor saxofonen hadde en viktig plass, og på omtrent samme tid som våre instrumenter ble bygd, forteller Lars Lien.

I fjor var det en god del svenske saxofonister i orkesterbesetninga. I år passa det dårlig for disse. I tillegg til norske musikere er det nå en danske og en argentiner i besetninga.

FORSKJELL: Det er stor forskjell i dimensjon mellom Lars Liens sopransaxofon og Gabriel Gallos bassaxofon. Foto: Helge Matland