Mandag ble det holdt pressekonferanse angående et løft for kollektivtrafikken i Tromsø der det fremkom at Tromsø kommune skal være med i belønningsordningen for kollektivtrafikk. På pressekonferansen var politikere fra Høyre, Frp, Venstre og KrF til stede.

– Troms fylkeskommune har i samråd med Tromsø kommune og Statens vegvesen søkt om belønningsordning for kollektivtrafikk. Det var vi med på også i 2009 og 2010. Tirsdag går det ut et brev fra Samferdselsdepartementet om at Tromsø blir med i ordningen fra 2015 til 2018, sier Line Fusdahl, fylkesrådsleder fra Høyre.

Belønningsordningen ble etablert med bakgrunn i Stortingsmelding nummer 26 (2001–2002), «Bedre kollektivtransport» og St.prp.nr. 1 (2002–2003) og trådte i kraft fra og med budsjettåret 2004. Den finansieres av Samferdselsdepartementets budsjett og tildeles fylkeskommunen som prioriterer midlene.

Digital oversikt

Videre forklarer Fusdahl at Tromsø vil få 71 millioner kroner til ulike tiltak for å bedre kollektivtrafikken i 2015.

– Det gjelder særlig det å styrke kollektivtrafikken, men også tiltak for gående og syklende, sier Fusdahl.

I løpet av tre år vil det bli bevilget 260 millioner kroner for å få gjennomført planene. Det tror Fusdahl og kollega og byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein (Frp) er fullt mulig å oppnå.

– Ja, det er realistisk. I løpet av 2015 håper vi å få i gang en form for digital løsning der man kan se nøyaktig hvor bussen er til ønsket tidspunkt. Det vil gi større forutsigbarhet, og forhåpentlig gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt, sier Alvarstein.

Uten bompenger

Blant de 43 tiltakene som er listet opp som mulige tiltak for å forbedre kollektivtrafikken, er nye kollektivfelt i Langnes og i Breivika, økt ruteproduksjon rettet mot rushtid og tiltak for økt bussfremkommelighet og bussprioritering.

– Nå har vi pengene, så nå kan det endelig skje, sier en glad Alvarstein, som står fast på at dette skal gjennomføres uten ytterligere avgifter for passasjerer og bilførere i form av for eksempel bompenger.

Også for samarbeidspartiene Venstre og KrF er dette en seier.

– Dette viser at det er den blågrønne politikken som gir moderne miljøpolitikken. Dette er et viktig gjennomslag i Venstres viktigste satsingsområde, nemlig kollektivtransporten, sier Irene Dahl, fylkesleder i Troms Venstre.