Til høsten arrangeres SMAK Nordnorsk Matfestival for tredje året på rad i Tromsø sentrum, som trolig vil trekke mer enn 50.000 besøkende helga 18.–19. september. Årets festival er også større enn noensinne med plass til 50 matprodusenter, med et særskilt fokus på mindre aktører i bransjen.

Ti småskalaprodusenter fra Finnmark, Troms og Nordland samles i år i et eget telt under konseptet ”SMAKen av Nord-Norge” der de får sponset deltakelse, sier prosjektleder Natalie Robertsen i SMAK Nordnorsk Matfestival.

– Dette er et tilbud til de mindre matprodusentene som kanskje ikke har økonomi til å delta som utstillere under festivalen. De vil få gratis teltplass i et felles miljø der også en av våre lokale kokker vil sette sammen småretter av deres råvarer. De vil bli godt profilert under årets festival.

Små matbedrifter med mindre enn fem ansatte som bruker lokale råvarer produsert lokalt kan søke om gratis deltakelse. Økologiske produkter vil bli prioritert. Søknadsfristen er 1. august.

Arktisk matregion

Konseptet er finansiert av Fylkesmannen i Troms som i år har gått inn med 100.000 kroner til matfestivalen. Fylkesmennene i nord har de siste årene samarbeidet om en egen nordnorsk matstrategi der man ønsker å fremheve Nord-Norge som en arktisk matregion med stort mangfold.

– Vi har en fantastisk flott matkultur i nord med tilgang til gode råvarer i naturen. Det skjer veldig mye spennende innen både kjøtt- og fiskeproduksjonen i Nord-Norge, men vi har også mange innovative produsenter som bruker bær, planter og annet som vi finner i naturen rundt oss. Det økologiske aspektet er viktig for oss, og vi ønsker å fremme det for folk både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier seniorrådgiver Marit Gåre hos Fylkesmannen i Troms.

Egen plass til småkokker

Årets matfestival går også nye veier når det gjelder å øke oppmerksomheten rundt lokal matproduksjon blant alle aldersgrupper. I fjor fikk barna en egen matfestival på Holt, mens det i år vil være et eget festivalområde for barn og unge i sentrum, avslører matfestivalens prosjektleder Natalie Robertsen.

– Vi har et barneområde spekket med ulike aktiviteter. Programmet er ennå ikke helt klart, men de minste vil blant annet få prøve seg på kjøkkenet under kyndig veiledning av profesjonelle kokker. Vi ønsker å lære barn og unge om lokale råvarer, og vise hvordan maten vi spiser faktisk blir til, sier hun.

PØLSEBOD: Helmersen Delikatesser serverte sine populære Helmersen-pølser i sin bod på SMAK-festivalen i fjor. Foto: Pia Engman
Matfestivalen SMAK vokser seg stadig større. I år håper festivalen å vise frem flere småskalaprodusenter. Foto: Tor Farstad