I helga fikk ungdom fra mange ulike nasjoner vise sine egenproduserte kortfilmer på Verdensteatret. Produsent Sandra Aminda Indahl (22) er svært fornøyd med gjennomføringen av prosjektet.

– Det har vært spennende og lærerikt. Det å ferdigstille et produkt på så kort tid, sammen med noen man ikke kjenner fra før av, er en kjempestor utfordring. Men det gir også stor gevinst, og jeg er sikker på at man er beriket på mange måter når man reiser herfra.

Konferansier, workshop-koordinator og skuespiller Ingvild Emilie Østgård (16) er enig.

– Det har vært veldig lærerikt. Jeg tror at man må jobbe både foran og bak kamera for å få et best mulig bilde av slike kulturprosjekter, og det har jeg fått muligheten til på årets festival. Jeg har fått lære mye nytt om meg selv om Tromsø, sett fra et nytt perspektiv.

Les også: Svensk film til topps under NUFF

Vanskelig å nå ut til folk

Den største utfordringen på NUFF er ifølge Indahl ikke korte tidsfrister eller kulturelle barrierer, men markedsføringen av festivalen.

– God markedsføring koster penger, og det er spesielt vanskelig for et non-profit kulturarrangement styrt av ungdom. Vi har merket at det er en utfordring å være synlig nok, spesielt med tanke på at NUFF er plassert midt mellom andre arrangementer som for eksempel Midnight Sun Marathon og Buktafestivalen.

Hun får støtte Marie Sofie Langeland Mikkelsen (17), som er PR-ansvarlig på årets festival.

– Vi har pepret byen med plakater og pratet om NUFF så mye som mulig for å promotere. Jeg synes det har gått bra, men interessen kunne helt klart vært større. Folk tenker ikke at en kortfilm om et tema de ikke har tilknytning til, kan være givende. Men der tar de grundig feil.

Les også: Satser videre

Høyt nivå

–Ungdom og kortfilm blir generelt kraftig undervurdert av publikum i Tromsø. De jeg har snakket med har vært sjokkerte og imponerte over det høye nivået på kortfilmene som blir vist fram. Jeg tror det ville vært bra om folk kunne være litt mer åpne. Ingenting er bedre enn å sitte i en stol på Verdensteatret i én time og få servert seks-syv forskjellige historier. Det er noe ganske annet enn å sitte i to timer i en kinosal og bare få se én historie. Sånn som det er nå, er NUFF mer kjent internasjonalt enn lokalt.

Indahl understreker likevel at publikumstallene har vært gode. Kortfilmfestivalen har levd opp til forventningene – og litt til.

– Vi er ekstremt fornøyde, både med responsen og prosessen. Det som er spesielt med NUFF er at alle som er med lærer, uansett om de er skuespillere, produsenter eller andre deltakere som bidrar i gjennomføring og produksjon av festivalen.

Les også: Her blir det folkefest igjen

Arbeidsfordeling: Marie Sofie Langeland Mikkelsen (17) hadde ansvar for promotering, mens Even Anton Thamdrup Eliassen (18) tok seg av transport og kjøkken på årets festival. Foto: Eline Tylden