SpareBank1 Nord-Norge, NHO og LO i Nord-Norge har sammen etablert Agenda Nord-Norge, et ideelt aksjeselskap som har som hovedoppgave å dyrke fram unge talenter i Nord-Norge.

Nå lanseres et eget nordnorsk ambassadør-program der 12 ambisiøse unge mennesker fra ulike næringer skal bli eksperter på nordnorsk samfunnsliv, kultur, politikk og næring.

– Vi søker unge talenter som skal få utvikle seg til å bli ledestjerner i nord. De skal bidra til utviklingen av Nord-Norge både nasjonalt og internasjonalt, de får en unik mulighet til å sette agenda. Vi ønsker å beholde våre unge talenter i nord, sier Jan-Frode Janson i Sparebank1 Nord-Norge.

Drilles proff

Ambassadørene skal være i alderen 25–35 år, og i starten av egen yrkeskarriere. Personene må være tilknyttet Nord-Norge og ha et brennende engasjement for nord. Gjennom hele året skal ambassadørene møtes til samlinger der man vil bli kjent med ulike aspekter av nordnorsk nærings- og samfunnsliv. I tillegg vil de besøke både storting og statsministerens kontor, samt reise utenlands.

– Vi må selv sitte i førersetet av en global utvikling. Vi ser et stort skille nå der Nord-Norge utpeker seg som mulighetens arena. Verden ser til oss for fornybar energi, reiseliv og turisme, sjømat og gass, da må vi dyrke fram våre egne talenter som forstår Nord-Norge, sier Ivar Kristiansen fra NHO i Nord-Norge.

Konkurranse fra utlandet

Hurtigruta støtter ambassadørprogrammet fordi de ser et behov for det.

– Reiselivsaktører i nord må i stadig større grad konkurrere med utenlandske selskaper om det nordnorske markedet. Vi trenger folk som er eksperter på sin egen region, det er en klar styrke i en konkurransehverdag. Vi må ikke la kunnskapen flytte sørover, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Legger inn søknad

Siri Arntzen fra Lofoten studerer samfunnssikkerhet ved UiT. Hun har allerede planer om å søke seg til ambassadørprogrammet, som også vil tilby de unge en egen mentor fra næringslivet.

– Dette er en unik mulighet, jeg er tørst på å lære av dem som har lyktes i nord. Jeg er glad for at næringslivet er sitt samfunnsansvar bevisst og at de ønsker å investere i egen ungdom.

Blir attraktive

Ambassadørprogrammet strekker seg over ett år med seks samlinger med oppstart i oktober.

De 12 unge fra de tre nordligste fylkene som blir plukket ut vil ikke få lønn i denne perioden, men vil sitte igjen med et stort kontaktnettverk og inngående kunnskap om nordnorsk næringsliv som vil styrke deres posisjon i fremtida. Egenandelen er på 25.000 kroner og kandidatene må selv søke innen slutten av august for å bli vurdert.

– Programmet gjør dem rustet for en spennende fremtid i nord. De vil være attraktive på jobbmarkedet etterpå og de får en unik døråpner til mange ulike sektorer, sier Bjørn Johansen i LO.