– Det kommer snart 330 nye sykkelskilt som skal markere hovednettet for sykkeltrafikken, forteller Gjert-Henrik Vedeler. Han er prosjektleder for Sykkelbyen Tromsø.

Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, sier at disse skiltene vil gjøre hverdagen enklere for Tromsøs syklister.

– Det blir lettere å finne fram til de beste rutene. I dag ser vi mye konflikt mellom sykkel og bil i trafikken, og det er viktig å føle seg trygg. Det vil igjen føre til av vi kommer nærmere det overordnede målet vårt, som er å få folk til å droppe bilen og velge sykkelen som fremkomstmiddel.

Les også: Busstans førte til trafikktrøbbel

Nasjonal konferanse

Vedeler mener at beslutningen om at Den nasjonale sykkelkonferansen skal arrangeres her i byen, viser at arbeidet for Tromsøs sykkeltrafikk er blitt lagt merke til.

– Det er en anerkjennelse av målrettet og langsiktig arbeid i kommunen og fylkeskommunen. På konferansen vil alle som jobber med tilrettelegging for sykling møtes for å diskutere videre planlegging av trafikken.

Utfordringer

Vedeler understreker at de allerede jobber aktivt med å forbedre sykkelmulighetene i byen.

– Vi ønsker jo et sammenhengende sykkelnettverk, og i den forbindelse er det flere lokale utfordringer å ta tak i. På Dramsvegen ser vi for eksempel et behov for bedre fremkommelighet og sikkerhet for syklister, og det samme gjelder Stakkevollan. På Stakkevollvegen er det allerede vedtatt en plan som vi håper å iverksette snart.

Les også: Cancellara ymter om siste Tour de France

En bedre sykkelby

Geir Bye er rådgiver i Samferdsels- og miljøetaten i Troms fylkeskommune. Han sier at selv om de allerede har en plan for sammenhengende sykkelnettverk i byen, er det alltid nyttig å lytte til andres erfaringer.

–Konferansen vil først og fremst være en arena for utveksling av ideer og kreative løsninger. Dette kan være til inspirasjon for planene vi legger videre.

Ifølge Bye er det ikke planleggingen det står på, men økonomien.

– Det trengs midler for å virkeliggjøre planene. Fylkeskommunen har søkt om penger fra Belønningsordningen, som er statlige midler. Med dette innvilget kan vi utbedre forholdene for syklister og fotgjengere i Tromsø, og skape en bedre sykkelby.

Les også: Slik vil tunnelen bli oppgradert