SENTRUM: Det har vært mye snakk om sentrumsdøden etter nyåpningen av Jekta Storsenter høsten 2012. Flere butikker har sett seg nødt til å avvikle driften i sentrum på grunn av kundesvikt, og mange mener at mangel på parkeringsmuligheter som gjør at flere nå legger handleturen til kjøpesentrene.

Parkering ikke det viktigste

Brynmor Evans i Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener det er en myte at man trenger flere parkeringsplasser for å øke handelen i sentrum.

– Det er viktigere for folk med liv i sentrum enn parkeringsmuligheter, sier han.

Evans mener at det er flere grunner til å la være å tilrettelegge for kjøring til sentrum.

– Folk som sykler, går eller velger kollektivt til sentrum handler mindre hver gang, men de handler oftere, og er mer spontane. Dermed legger de også igjen mer penger totalt, sier Evans til iTromsø.

– Forskningen viser at folk foretrekker fine bymiljøer. Man bør, heller enn å etablere kjøpesentere, styrke gågater og bidra til mest mulig vitalisering i sentrum, sier Evans.

Han mener at dagens bilfrie område må utvides, og at kommunen må jobbe for å fjerne flere av gateparkeringsplassene.

Les også: Her er årets verste feilparkeringer

Støttes av forskning

Kjersti Visnes Øksenholt, forsker ved Transportøkonimisk institutt og medforfatter av rapporten «Kunnskapsstatus – handel, tilgjengelighet og bymiljø i sentrum», gir Evans støtte i mye av det han sier.

– Dette avhenger av hvor bilavhengig befolkningen er, men det vi kan se i vår forskning er at flere gratis parkeringsplasser i sentrum ikke bidrar til at sentrum blir mer attraktivt for folk, sier Øksenholt.

Hun sier at helhetlige gangmiljører, gågater og godt bymiljø gir økt omsetning og økte leiepriser i sentrum.

– Det en del byer har gjort, og som vi tror er bra, er at de legger til rette for at man skal kunne parkere gratis i én til to timer, men at avgiften øker etter det. Dermed vil ikke de som arbeider i sentrum oppta de parkeringsplassene som finnes, sier Øksenholt.

Les også: Nye parkeringsautomater skaper hodebry

Utvider parkeringstunellen

I vår leverte Tromsø Parkering inn en reguleringsplan for nye parkeringsplasser i sentrum. Styreleder i Tromsø Parkering Peter Reinholdtsen sier at disse nye parkeringsplassene fortrinnsvis skal bygges i parkeringstunnelen, og ikke på gateplan.

– De nye parkeringsplassene vil ikke fortrenge areal i byen, men heller frigjøre areal, fordi de som bor i byen kan kjøpe parkeringsplass i fjellanlegget.

Byråd for næring, kultur og idrett Vanja Terentieff (H) mener at et helt bilfritt sentrum ikke er realistisk, men at målet er at flest mulig skal parkere i fjellanlegget, og ikke på bakkeplan.

– Tromsø er en stor kommune, og mange har rett og slett ikke mulighet til å reise til sentrum på andre måter enn med bil, sier Terentieff.

Hun tror også næringslivet er avhengig av parkeringsmuligheter nært butikkene.

– Ta for eksempel Perfekt Renseri. De har to parkeringsplasser med korttidsparkering utenfor sine lokaler. De plassene er de helt avhengig av, for at folk skal kunne frakte tøyet de har hatt, eller skal ha, på rens.

Les også: Hittil i år har parkeringsvaktene skrevet ut over 6000 bøter i Tromsø

– Sentrum lever

Terentieff mener det er feil å si at sentrum ikke lever, og peker på den stadige utviklingen og utbyggingen i sentrum.

– Når Verftet kommer vil det være en helt ny, sentrumsnær bydel. Og jo flere som bor nært sentrum, jo flere er det som handler der.

– Sentrum lever. Det utvikler seg, og vokser i rekordfart. Vi må tilrettelegge for å bo, drive og leve i sentrum, sier Terentieff.

Les også: Sjekk hvem som flytter inn på Jekta