– Hvor E8 inn mot Tromsø skal gå har vært diskutert i 30 år. Nå var det på tide å fatte en beslutning. Jeg har lagt vekt på lokale avveininger og en helhetlig vurdering av mulighetene for fremtidige vegløsninger i regionen, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

I mars i 2014 vedtok kommunestyret kommunedelplan for Ramfjord. Her går de inn for å legge innfartsåren til Tromsø på østre side av Ramfjord.

Det var flere som hadde innsigelser til trasévalget. Det var begrunnet i samfunnsmessige kostnader, fredede fangstgroper for villrein og biologisk mangfold. Disse innsigelsene er ikke tatt til følge.

Sanner sier saken er grundig behandlet i departementet og at alle innsigelser er hørt.

- Mulighetene for eventuelle avbøtende tiltak av hensyn til miljøinteressene i området bør vurderes i forbindelse med utarbeiding av etterfølgende reguleringsplan, sier Sanner.

- Seier for lokaldemokratiet

Klokken 11 inviterte byrådet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet til pressekonferanse i Ramfjord.

- Det har vært en lang prosess, men vi er veldig glad for at det endelig er vedtatt. Det har tatt 30 år og vi er kanonglade, sier byråd for byutvikling Britt-Hege Alvarstein under pressekonferansen.

Hun er klar på at dette er en stor dag for de lokale folkevalgte.

- Det er artig at lokaldemokratiet vinner. Den første bestillingen vi fikk i byrådet var jo å få E8 langs østre trase og det har vi altså greid.

- Et løft

Når vil veiarbeidet starte?

- Dette må Statens vegvesen svare på. Veien er prioritert, og det er klart vi har ventet på det lenge. Jeg håper vi skal se gravemaskiner i lia her om ikke så altfor lenge, sier byrådsleder Øyvind Hilmarsen til iTromsø.

Han forteller at veien vil koste om lag én milliard.

- Det er mange år siden det har vært et slik løft på veiene her, sier Hilmarsen.

Statssekretær Per-Willy Amundsen sier det var på tide avgjørelsen ble tatt.

- Dette er en avgjørelse mange åpenbart har ventet på.

- En gledens dag

Kjellaug Thomassen er ramfjording og svært fornøyd med at saken nå er avklart.

- Hadde jeg hatt konjakk her nå så hadde jeg tatt en. Dette er en gledens dag, sier hun med et stort smil.

Tromsø Venstres 3.-kandidat, Kine Bergheim, er også fra Ramfjord. Hun tror ganske mange hadde gitt opp.

- De vet at prosessen bare går og går, man blir ikke enige og det kommer masse innsigelser. Jeg er veldig glad for at regjeringen nå har lyttet til den vurderingen kommunestyret har tatt, og for at lokaldemokratiet har seiret, sier Bergheim.

Skal ta hensyn

Noe av det som har utsatt saken de siste årene har vært alle innsigelsene fra ulike statlige organer. Både Statens vegvesen, Sametinget og fylkesmannen i Troms har vært uenige i kommunestyrets valg av den østre traseen.

- Det er klart at innsigelsene skal tas hensyn til så mye som mulig, men av og til må man knuse noen egg for å lage en omelett, sier Britt-Hege Alvarstein.

Kommunal- og moderniseringsminister Sanner fastslår også at man skal ivareta så mange interesser som mulig.

- Vi har foretatt en helhetlig vurdering, i denne type saker vil det alltid være ulike saker som står mot hverandre. Vi mener at en del av de innsigelsene som har kommet kan ivaretas med det trasévalget som er tatt, sier Sanner.

Foto: Håkon Steinmo
TRE ALTERNATIV: Meglingen gjelder de tre alternativene som er lagt fram for en østre trasé.
Kjellaug Thomassen skulle gjerne feiret med en konjakk. Foto: Håkon Steinmo
Tromsø Venstres 3. kandidat, Kine Bergheim, tror mange hadde gitt opp. Foto: Håkon Steinmo
Byrådsleder Øyvind Hilmarsen håper vi får se gravemaskiner i lia om ikke så altfor lenge. Foto: Håkon Steinmo
Statssekretær Per-Willy Amundsen mener det er på tide at avgjørelsen ble tatt. Foto: Håkon Steinmo