DnB Eiendom i Tromsø har stor suksess med videovisning av eiendommer for tiden. Videoen ovenfor er visningen av en hytte på Lyngseidet. Denne fikk hele 40 000 visninger mens den lå for salg.

– Jeg var megler på denne, og det er nok den videoen vi har med flest visninger. Normalt har vi mellom 15 000 og 20 000 visninger på videoene, sier Kimmy Kristoffersen, eiendomsmeglerfullmektig i DnB Eiendom.

Les også: Sommerens mest attraktive boliger

– Treffer veldig bredt

I følge Kristoffersen skyldes de mange visningene først og fremst eiendommen i seg selv.

– Jeg tror det først og fremst har med eiendommens karakter. Det er en flott eiendom med fantastisk beliggenhet og utsikt nede ved Lyngsfjorden. Dette er noe som treffer veldig mange, og vi hadde interesserte både fra nærområdet og sørfra, sier han og legger til at markedsføring og lengde på videoen også spiller inn.

– Kundene får se eiendommen med litt andre øyne, og en video får fram mer enn vanlige bilder. Dette i kombinasjon med Facebook fører til at vi generelt treffer veldig bredt. Dessuten er alle våre videoer ganske korte, slik at kunden ikke mister interessen underveis.

Les også: 1000 studenter i boligkø

Flere på visning

DnBs satsning på video det siste halvåret, har også ført til flere oppmøtte på visning.

– Det er klart at skal man få flest mulig på banen, må man bruke de kanalene man har tilgang til. Bredere markedsføring har ført til flere interessenter på visning og god interesse på boligene vi selger, forteller Kristoffersen.

Likevel sier han at video trolig ikke blir å erstatte de konvensjonelle visningene i fremtida.

– I min erfaring er det sjeldent at vi selger eiendommer etter at folk kun har sett video. Video vil nok aldri erstatte den konvensjonelle visninga, og vi anbefaler folk å komme på visning og se eiendommen med egne øyne.

Les også: - Vanskelig å finne bolig

– Betydelig økning

Daniel Eriksen Martinsen i EiendomsMegler 1 Tromsø, melder også om en eksplosiv økning i antall besøk etter at de begynte med videovisning.

Vi har helt klart merket en betydelig økning, og at mange har et ønske om å orientere seg før de kommer på visning. Selgerne synes det er veldig bra og kjøperne synes det er en fordel, sier han og legger til at de har solgt flere boliger der kjøper kun har sett eiendommen på video.

– Det er gjerne folk som sitter andre steder i landet som gjør dette.Tilbakemeldingene fra disse er at videovisning definitivt var en medvirkende årsak til kjøpet. Dette da det gir et bedre grunnlag enn bilder og man ser boligen som den faktisk er.