– De fleste som jobber i helsevesenet er aldri klaget på eller har fått en reaksjon av oss. I de sakene som havner hos oss skjer det fra tid til annen at innklagde har fått flere advarsler, sier Myhr til iTromsø.

Statens helsetilsyn vurderer hver sak for seg og ofte er det snakk om forskjellige handlinger.

– Man kan for eksempel få en advarsel for mangelfull kommunikasjon og lite omsorgsfull hjelp, mens neste sak handler om noe helt annet. Om vedkommende begår den samme feilen eller om det av andre årsaker er grunn til det, kan vi gi begrenset autorisasjon, sier Myhr.

På sine hjemmesider opplyser Statens helsetilsyn om at «dersom et helsepersonell har mottatt en advarsel tidligere kan dette bli tillagt i en eventuell ny tilsynssak».

Flere mulige reaksjoner

Statens helsetilsyn har flere mulige reaksjoner. De kan gi skriftlig advarsel, suspensjon eller tilbakekall av autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning, gi begrensing av autorisasjon og suspensjon eller tilbakekall av retten til å rekvirere legemidler. Jo mer alvorlig en sak er, jo hardere blir reaksjonen fra Statens helsetilsyn.

– I noen saker kan det være tvil om hva slags reaksjon som skal gis, mens det i andre saker er opplagt. Om en lege begår et overgrep mot en pasient er det ingen tvil om at autorisasjonen skal tilbakekalles, sier Myhr.

Avgjør de fleste sakene

Det er Fylkesmannen som behandler saken først.

– Vi gjør de saksforberedende oppgavene. De fleste sakene avgjør vi. Om lovbruddet er så stort at det skal gis en reaksjon, sendes den til Statens helsetilsyn, sier assisterende fylkeslege Knut-Ivar Berglund til iTromsø.