Det var i mai 1986 at kommunen, politiet og Tromsbuss ble enige om at bussene måtte vekk fra Storgata. Og da beslutningen først var tatt, skulle løsningen på problemet være på plass nesten umiddelbart.

Trangt om plassen

Allerede under møtet ble det foreslått å flytte alle bussene på rutene 8, 14, 21, 28, 30 og 36 til Sjøgata. Men det kom til å bli trangt om plassen – meget trangt.

En arbeidsgruppe ble umiddelbart satt ned til å jobbe med å finne nye løsninger for busstraseene, og disse løsningene skulle være på plass bare to uker senere.

De aktuelle bussrutene hadde sammenlagt rundt 30 avganger i timen, og når man tok med den allerede eksisterende trafikken i beregningen, var Tromsbuss i tvil om det i det hele tatt ville være gjennomførbart å flytte busstoppene til Sjøgata.

I tillegg til stor trafikkavvikling var den trange passasjen forbi Aunegården en kilde til bekymringer. Det var tvil om bussene ville komme seg rundt gården.

Måtte flyttes

Men å fortsette å kjøre bybussene i Storgata var uansett uaktuelt. Med store folkemengder spaserende i sentrum ble det stadig mer utfordrende å manøvrere bybussene gjennom gata, og en ny løsning måtte på plass.

Bygging

I samme tidsperiode var det hektisk byggeaktivitet i sentrum. Byggingen skulle på sikt løse trafikkproblemer, men i første omgang skapte byggingen flest nye problemer. Blant annet gjorde bygging i Grønnegata at denne gata ikke kunne avlaste Storgata for busstrafikken, og dermed ble det enda trangere å være bybuss i Storgata.

Arbeidsgruppen gjorde jobben sin effektivt. Med tid og stunder ble busstrafikken flyttet fra Storgata.

Den dag i dag brukes Sjøgata til busstrafikk, og Storgata er forbeholdt spaserende – som av og til får selskap av Bytoget.

TRANGT OM PLASSEN: Under et møte 12. mai 1986 ble kommunen, politiet og Tromsbuss enig om at det ikke lengre var holdbart å kjøre bybussene i Storgata.