Etter at Statens vegvesens flyttet fra sitt anlegg på Håpet i 2013 står trafikkskolene i Tromsø fortsatt uten en permanent kjøregård for motorsykkelopplæring.

I dag har man kun funnet midlertidige løsninger, og blant annet har et par av skolene gått sammen om å leie et område ved Amfi Pyramiden. Dette er trolig siste sesongen de kommer til å benytte seg av det.

– Det som er vår fortvilelse er at det ikke legges til rette verken av Vegvesenet eller kommunen å få til et godt område for denne typen opplæring. Vi ønsker å leie oss plass på et område, gjerne et område som er i regi av Vegvesenet eller andre i det offentlige, sier kjørelærer Sondre Trældal.

Etterlyser initiativ

I tillegg til jobben for Tromsø Trafikkopplæring er Trældal medlem i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbunds MC-gruppe. Han etterlyser mer initiativ fra Statens vegvesen og Tromsø kommune for å komme til en trygg løsning.

– Det er veldig trist at man ikke får på plass et område her i Tromsø. Det er egentlig ganske utrolig, for det handler om trafikksikkerhet. Med tanke på den dødsulykken som var i fjor er det veldig uheldig at dette ikke er ordnet enda, sier Trældal.

Han viser til ulykken som i 2014 tok livet av 32 år gamle Morten Rydland Høyning. Rydland Høyning var i ferd med å ta motorsykkelopplæring da han omkom på en for dårlig sikret kjøregård.

– Vegvesenet må ta ansvar

I dag leier Statens vegvesen et område i Ramfjord til oppkjøring, men dette er problematisk for skolene å benytte seg av.

– For oss er det veldig uegnet å dra så langt, og vanskelig å kombinere kjøregårdsøvelsene med trafikal opplæring, fastslår Trældal.

Han er klar på at Vegvesenet må lede an for å finne en varig løsning på problemet. Han viser til at de også vil nytte godt av å kunne utføre MC-oppkjøringer mer sentralt enn i Ramfjord.

– Det er veldig leit, fordi de har et ansvar for å legge til rette. Skolene har rundt 200 MC- elever i året og skal drive med opplæring, ikke etablering av områder, sier han.

Martin Svendsen, seksjonsleder for Trafikant og Kjøretøy ved trafikkstasjonen i Tromsø, er enig i at det er et behov for en varig løsning, men mener trafikkskolene selv må komme sammen for å finne den.

– Det er ikke vårt ansvar å stille med område til opplæring, men vi håper at man kommer videre med kommunen. Når vi har møtt skolene har det vært referert til møter med kommunen og at de har vært positive, uten at man har klart å finne en løsning, forteller Svendsen.

Ønsker å bidra

Svendsen er klar på at dersom man skulle finne et passende område ville Statens vegvesen prøve å bidra til prosjektet.

– Vi hadde vært veldig positive til å leie et eventuelt område de finner, og bidra slik, sier Svendsen.

Trædal på sin side står på sitt. Han ønsker en løsning der Vegvesenet bidrar med å dra lasset for å finne en permanent løsning.

– Vi ønsker å drive med opplæring, ikke å utvikle eiendommer. Da er det vel på sin plass at dette bør ligge hos noen andre enn trafikkskolene, konkluderer han.