Høyres ordførerkandidat Kristian Støback Wilhelmsen tar opp ideen som har vært presentert av mang en politiker før han. En bybane i Tromsø, som går mellom sentrum, Breivika og Langnes. Ideen er langt fra ny. I 2007 drømte Jonas Stein og Venstre om bybanen, Svenn A. Nielsen (Ap) var frempå i 2008, mens byrådsleder Øyvind Hilmarsen frontet ideen i 2012. Nå er det altså Wilhelmsens tur.

– Det er absolutt ingen ny idé, men jeg vil gjerne hente opp tråden igjen og åpne for en ordentlig debatt. Politikk tar tid, og skal vi kunne se for oss at vi har en bybane om 10–15 år må vi begynne arbeidet – og kranglingen partiene mellom – nå, sier Wilhelmsen.

Traseer

Wilhelmsen mener det absolutt viktigste er å avgjøre hvor eventuelle traseer skal gå. Om banen skal gå langs, under eller over bakkenivå har ikke Wilhelmsen tatt stilling til.

– Vi vil ikke låse oss til noen teknologi, man må se an hva som eksisterer og passer byen best noen år fram i tid, sier han.

– Vi må finne traseer i byen hvor det bare skal være kollektivtrafikk og ingen annen trafikk. Tromsø vokser mot 100.000 innbyggere, og dette er noe vi må tenke på og arbeide mot for at folk skal slippe å stå timevis i bilkø, sier Wilhelmsen.

– Dette er en idé som har levd lenge. Hvorfor har ikke partiet tatt det opp i kommunestyremøtet?

– Det er et godt spørsmål, og jeg vet ikke hvorfor. Men jeg ser ikke bort fra at jeg tar det opp på Høyres årsmøte for å få noe håndfast, sier Wilhelmsen.

Bussruter

I mellomtiden er det bussrutene som trenger en oppgradering, mener ordførerkandidaten. I mai foreslo flere ansatte på UNN å oppgradere rutenettet til Breivika.

– Det er jeg helt enig i. Det er vanskelig å komme seg til og fra Breivika fra bydelene uten å måtte bytte buss. Det jobber enormt mange mennesker i Breivika, i tillegg til alle studentene på universitetet. Det er nok på tide å se på rutenettet i Tromsø, og se på mulighetene til direkteruter mellom Breivika og bydelene.

Først ut av oppgraderingene er utbyggingen av Stakkevollveien, som skal vokse til firefeltsvei med to kollektivfelt til neste år.

Må samarbeide

Brage Larsen Sollund (Ap) er ikke avvisende til ideen om en bybane, og mener nøkkelen til en vellykket kollektivtrafikk i Tromsø er samarbeid på tvers av partiene.

– I samferdselen er det viktig at vi klarer å finne kompromisser på tvers av partiene som kan stå over tid. Vi må unngå å få en ny situasjon som den vi har hatt i Ramfjord, sier han.

Uten å ha sett noen planer for et bybaneprosjekt er det vanskelig for Sollund å ta et standpunkt i saken, men han mener ideen er god.

– Jeg har ikke hørt noe om bybane i Tromsø siden 2012, men dette er et alternativ man kan se på, og som har vært snakket om mange ganger. Men jeg kan jo selvsagt ikke gå for noe – eller avvise noe – uten å ha sett noen konkrete planer, sier Sollund.