Fra sin fritidsbolig har Gressmyr fri sikt mot ura. Hittil i sommer har han vært vitne til 6–8 store steinras oppe i fjellet.

– Det er kraftig buldring og støvsky flere titalls meter til værs. Det er bare flaks at ikke noe er kommet ned på fylkesveien.

Verst om sommeren

Gressmyr forteller at han er mer bekymret for ulykker på sommerstid enn om vinteren.

– Om vinteren kan man til en viss grad forutsi når det er fare for skred, og ofte blir veien stengt i slike tilfeller.

Holmbuktura ligger på fylkesvei 293, og ved veien er det en fanggrop som i løpet av de siste årene har blitt fylt med stein. Gressmyr har selv observert at store steiner har rullet ned på og over fylkesveien på sommerstid.

Les også: Holmbuktura er stengt på grunn av skred

– Må vi ha en dødsulykke?

Gressmyr er bekymret for hva som kan skje dersom veien ikke sikres.

– Det er nå på høy tid at noen tar ansvar og setter i verk forebyggende tiltak, for å sikre en trygg fremkommelighet hele året.

Han refererer til tidligere tilfeller der personer har omkommet som følge av ras.

– Må det også her skje en dødsulykke før det blir satt i verk sikringstiltak? Det er for sent for representant for veieier og veiforvalter å dukke opp i begravelsen, sier Gressmyr.

Les også: Skredfaste har mistet strømmen

– Folk flytter herfra

Ifølge Gressmyr bidrar rasfaren til fraflytting, urbanisering og sentralisering.

– De unge flytter herfra, og kommer ikke tilbake. Det er bare de eldre som blir igjen. Det blir umulig å drive næringsvirksomhet og skape utvikling, og det blir dødt ute i distriktet.

Han forteller at svært mange mennesker kjører forbi det utsatte området hver dag.

– I Lakselvbukt er det både skole, butikk og eldresenter. Alle må kjøre forbi Holmbuktura, inkludert busser, postbiler og biler fra hjemmetjenesten. Det er ikke forsvarlig.

Les også: Næringsliv i distriktene

Sikringstiltak på vei

Prosjektleder Knut Øvervoll i Statens vegvesen kan informere om at det er planlagt en befaring i nærmeste fremtid.

– Fylket har en prioriteringsliste over veier som skal skredsikres, og denne veien står på lista. Vi skal dra og se hvordan det ser ut, og gjøre en vurdering. Etter befaringen vil vi kunne si mer om hva som må gjøres videre.

Sikringstiltak som den pensjonerte ingeniøren ser for seg er rasoverbygg i betong over veien på de to mest utsatte strekningene.

– Vi er nødt til å forutse og forebygge slik at historien ikke gjentar seg her også.

Les også: Langsundforbindelsen flyttet - Arild berget millionhytta