I vinter vil nybygde Ersfjordbotn Brygge være klart til å ta imot vinterturister fra nær og fjern. Fem toppmoderne leiligheter, bastu og relaxavdeling og – fra nyttår – et nordlyssenter med restaurant- og konferansefasiliteter.
I tillegg skal det bygges kaier og et mindre fiskemottak i tilknytning til anlegget.
– Det skal bli et helårs turistsenter med ski- og nordlysturister på vinteren, samt fisketurister om sommeren, sier Ingvard Johansen, daglig leder og eier av Ersfjordbotn brygger.
LES OGSÅ: Her trives turistene best
Samarbeidspartnere
Johansen selv vil stå for deler av aktivitetene som tilbys til de tilreisende. Blant annet vurderer han å investere i en større turbåt som kan brukes til havfiske og hvalsafari.
– Man må imidlertid ha flere bein å stå på for å få en slik investering til å gå rundt, sier Johansen.
Derfor vil det også åpnes for at andre aktører kan leie seg inn i anlegget.
En av disse er Thomas Heisig fra Norwegian Mountains. Han vil drive med kurs, guiding, toppturer og nordlysturisme fra sent på høsten til tidlig om våren.
– Vår målgruppe vil være folk sørfra og fra utlandet som vil oppleve nordlyset, hvalsafari, skiturer og nordnorsk natur på en god og bekvem måte, sier han.
Unikt i Troms
Tromsø er i dag blitt en hektisk vinterdestinasjon, og ifølge Heisig er det merkelig at ingen tidligere har satset på å gi et lignende tilbud før.
– Vårt tilbud vil være det første. Det finnes noe lignende i Alta, men ikke i nærheten av Tromsø, sier han.
Både Heisig og Johansen fremholder nærheten til Tromsø by og flyplassen som et sterkt konkurransefortrinn foran andre ski- og nordlysdestinasjoner.
– Det tar bare et kvarter fra flyplassen til Ersfjorden. Skal du eksempelvis til Lyngen eller Senja er det snakk om timer i buss før du er framme. De som kommer hit vil kunne stå på ski innen en time, sier Heisig.
Urbant
Nærheten til byen gir også ytterligere fortrinn.
– Vi ser for oss at de som kommer hit skal kunne oppleve naturen rundt Ersfjorden, men også kunne dra på en bytur inne i Tromsø. Det vil også være en urban opplevelse for dem, sier Heisig.
Ingvard Johansen sier at det er stor etterspørsel i markedet etter å få et «sentrum» for ikke minst nordlysturisme.
– I våre opprinnelige planer så vi for oss et mindre «nordlys-senter» i tilknytning til leilighetene. Men etter oppfordringer fra eksempelvis hotellene i byen så har vi utvidet og endret disse planene to ganger, sier han.
Høy standard
Ifølge Johansen har prosjektet vært krevende å få gjennomført. I rene penger har han brukt cirka ti millioner kroner på å få byggene oppført, men den reelle kostnaden har vært langt høyere.
– Jeg har brukt veldig mye egne penger og energi på få gjennomført planene, sier han.
Han har vært nøye med å ikke bruke enkle og billige løsninger for å komme i mål.
– Det har vært viktig for oss å bygge med en så høy standard som kreves for å lokke de rette turistene. Da må det være gode løsninger med høy kvalitet, noe annet vil ikke bli akseptert, sier han.