I forbindelse med Arctic Race of Norway er Arne Hjeltnes, best kjent fra TV-serien «Gutta på tur» og «Fly med oss» på TV2, på besøk i Tromsø. Som tidligere utsending for Sjømatrådet i Hong Kong og reiselivsutsending for Innovasjon Norge i New York, vet han mye om næringen. I møtet med iTromsø er han ikke i tvil – oppdrettslaksen vil ta enda større hopp opp på verdensstigen.

– I og med at vi har de naturgitte forholdene som Golfstrømmen har virkelig Tromsø de naturlige forutsetningene for å drive lakseoppdrett. Laksen som ideelt sett skal ha ti grader, lever godt her og vi får også godt betalt for fisken vår, sier Hjeltnes.

Som champagne

Så eksklusiv mener han at den norske laksen er, at han sammenligner den med champagne.

– Og takket være den fremadstormende helsebevegelsen som har bredt seg rundt om i landet vårt, har til og med Singapore tatt i bruk laksen i en egen diett, sier den kjente TV-personligheten.

– Omega 3 er jo godt for både gravide, og for hjernen. Flere, og spesielt asiater, ser effekten av å spise mye laks.

Lakseekspert i Norges Sjømatråd, Bjørn Erik Stabell, forteller at den til og med har fått innpass i kosmetikkbransjen.

– Ifølge asiaterne skal laksen gi oss bedre hud, sier Stabell.

Økende middelklasse

I 2014 eksporterte Norge sjømat for 69 milliarder kroner, hvorav laks og ørret står for 46 milliarder kroner av dette. Statistikkene hittil i år rapporter videre vekst i år også.

– Og selv om laksen er nærmere tre ganger dyrere i utlandet enn her, så er folk villige til å betale for det, sier Hjeltnes.

– Ta for eksempel den økende middelklassen i de asiatiske landene. De får stadig bedre råd, og betaler gjerne det laksen måtte koste.

Kort leveringstid

At det er blitt dyrere å drive med oppdrett grunnet lavere lønnskostnader, bekymrer verken Stabell eller Hjeltnes.

– Ikke bare er laksen slik som vår egen Aurora-laks blitt trendy å spise til sushi, men vi har såpass god infrastruktur at vi kan levere en kasse laks til utlandet innen 48 timer, og da er den fortsatt rykende fersk, i tillegg til at det er en helårsvare, sier Hjeltnes.

Stabell i Norges Sjømatråd mener at landet vil få bukt med lakselusen, som spesielt har blitt koblet opp imot oppdrettslaks. For Hjeltnes, er laksenæringen så langt fra en satt næring hvor gamle folk i strikkejakker jobber i næringen.

– Laksen har funnet sin vei inn på kjøkkenet og blitt trendy. Både barn, ungdom og voksne liker det og næringen gir Norge mange arbeidsplasser. Vi kan i hvert fall leve med dette i 2000 år til, forklarer han.

Foto: Katharina Mila Hesby