Flertallet i byutviklingskomiteen vedtok tirsdag ettermiddag å gå for en løsning som Statens vegvesen mener er for dyr, nemlig alternativ B6-B7 med sammenhengende kryssløsninger i tunnel under bakken Breivika-Langnes-Håkøya.

– Vi er innforstått med at alternativet over Håkøya blir dyrere, men det er en fremtidsrettet løsning. Ser man dette i et 50-årsperspektiv så vil ikke kostnaden bli så stor. Når vi først skal være fremtidsrettet så må vi våge å ta den kostnaden. Det handler om byutvikling for fremtida, men det vil også være bra i et regionalt perspektiv når man får ny riksvei mot Finnsnes.

Går bort ifra faglig vurdering

Posisjonen har dermed allerede gått bort ifra det faglige alternativet fra Statens Vegvesen som ble lagt fram tidligere i dag. Statens Vegvesen mener at tunell til Håkøya med bru til Kvaløya blir for dyrt.

– Kostnadene for Håkøya-alternativet er 2,5 milliarder kroner, og det vil ikke bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og er et dårlig alternativ for syklende, sa strategidirektør Unni Gifstad i Statens vegvesen tidligere i dag.

Komitéleder Frid Einarsdotter Fossbakk er klar på at de ønsker at trafikken fra Tromsøya skal legges i tunellsystem.

– Vår politiske vurdering er annerledes enn den faglige. Vi ser for oss at man kan kjøre direkte til Kvaløya fra Langnes. Kvaløya blir en viktig bydel i fremtiden for boliger. Med vår løsning slipper man også en firefeltsvei på Kvaløya, sier hun.

Tas opp i kommunestyret

Forslaget ble vedtatt med seks mot fire stemmer i byutviklingskomiteen tirsdag ettermiddag. Det var Høyre og Frp som tok opp dette alternativet i komitémøtet, og lederen forstår at opposisjonen stemte imot da forslaget kom noe brått på.

– Vi synes at det var viktig å ta opp dette nå slik at man kan det videre inn i diskusjonen om arealplan. Dette er noe som de ulike gruppene nå må diskutere før det skal opp i kommunestyret neste uke når man skal diskutere kommuneplanens arealdel. Voteringen kan se annerledes ut da, sier Fossbakk.

I vedtaket heter det:

”På bakgrunn av en samlet vurdering av prissatte- og ikke prissatte konsekvenser, lokal og regional utvikling, måloppnåelse og risiko og sårbarhet, samt hensynet til en helhetlig kobling av vegsystemene i sammenhengende kryssløsninger i tunell under bakken Breivika-Langnes-Håkøya, anbefaler komiteen at alternativ A5-B6/B7 vedtas og legges til grunn for videre planlegging”.

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen (H) er glad for et raskt og konkret vedtak fra byutviklingskomiteen.

– Dette er en fremtidsrettet løsning for byutvikling. Vi må tenke på at vi skal utvikle byen og kommunen for gode trafikkløsninger i fremtida, og dette er et godt standpunkt fra komiteen.