I snart to år har en samarbeidsgruppe bestående av Statens vegvesen, fylkeskommunen og Tromsø kommune jobbet for å komme fram til et forslag på ny Kvaløya-forbindelse.

Ti millioner kroner er brukt til planarbeid, informasjons- og folkemøter, samt utredninger.

Konklusjonen av dette arbeidet ble lagt fram på en pressekonferanse tirsdag – og en enstemmig arbeidsgruppe la da fram et forslag på en bru mellom Langneset og Selnes.

– Denne gruppen ble ledet av byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein, i Tromsø kommune, sier Torbjørn Naimak, regionveisjef.

Snudde på to timer

To timer etter at et omforent forslag ble lagt fram ble samme sak behandlet i byutviklingskomiteen – men der hadde som kjent pipen fått en helt annen lyd. Flertallet i komiteen – med byrådspartiene i spissen – gikk isteden inn for en tunnel fra Sør-Tromsøya til Håkøya.

Nå har den borgerlige posisjonen lovet å gå til valg på dette.

– Jeg har aldri vært borte i en lignende sak før og jeg kjenner heller ikke til at det har skjedd andre steder i landet. Det er en veldig uvanlig fremgangsmåte, sier Naimak.

Regionveisjefen er dog opptatt av å ikke bære bensin til et flammende bål – og sier at veivesenet ikke har bundet seg til et spesifikt alternativ.

Komplisert

– Vi kan leve med at det blir et annet alternativ enn det arbeidsgruppa foreslo, for det er jo til syvende og sist de folkevalgte politikerne som skal bestemme. Men det er en veldig komplisert sak som vi nå må få løst, sier han.

En av tingene som kompliserer saken ekstra er at det er flere nivåer at politikere som skal ha et finger med i spillet.

– Det er kommunen som skal fatte planvedtak, men det er fylket som skal ordne finansiering og staten som trolig må inn med ekstrafinansiering, sier Naimak.

Ikke «Ramfjord II»

Det man for alt i verden må unngå er å havne i samme hengemyr som i Ramfjorden – der krangelen om ny E8 har vært et 30 år langt mareritt.

LES iTROMSØS LEDER: "Bridge over troubled waters..."

– Alle er enige i at det er stort behov for en ny forbindelse til Kvaløya. Derfor er det svært viktig at vi får ryddet opp i denne prosessen og få en løsning slik at vi unngår å bruke mye tid og krefter, sier Naimak.

Skal møte kommuneledelsen

Ifølge regionveisjefen er det maktpåliggende å få arbeidet tilbake på skinner – uansett hvilket alternativ som blir valg.

– Vi har hatt en grei prat med byrådslederen allerede, og i begynnelsen av neste uke skal vi ha nye møter. Vi skal diskutere hvordan vi går videre slik at arbeidet ikke stopper opp, sier Naimak.

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein, mener at det ikke er problematisk at det borgerlige flertallet i byutviklingskomiteen bare noen timer etter pressekonferansen skrotet veivesenets konklusjon til fordel for forbindelse til Håkøya.

Utvidet perspektiv

– Jeg liker ikke veivesenets konklusjon. Vi har hatt en prosess hvor vi har fått faglige innspill fra veivesenet, men vi har flere hensyn å ta enn bare faglige. Politikerne har et litt utvidet perspektiv. Byutviklingskomiteens flertall vil ikke ha det faglig begrunnede alternativet, sier Alvarstein til iTromsø.

OMFORENT FORSLAG: Arbeidsgruppen for ny Kvaløys-forbindelse ønsket bru mellom Langneset og Selnes – mens byutviklingskomiteen ønsker tunnel til Håkøya. Foto: Statens vegvesen
VIL PRIORITERE: Britt Hege Alvastein, byråd for byutvikling, sier at hun har et annet ståsted enn veivesenets faglige vurdering. - Vi har et utvidet perspektiv, sier hun. Foto: Tom Benjaminsen