Planene er langt fra nye. Allerede i 2013 skrev iTromsø om ønsket om å knytte Tromsø, Finnsnes og Harstad sammen med en ytre kystriksvei som vil korte reisetiden mellom Tromsø og Harstad med nesten to timer.

Fredag var flere sentrale Høyre-politikere i Tromsø for å børste støv av planene – og sende dem inn i årets valgkamp.

– Det er ikke valgflesk, vi i Høyre vil ha fokus på dette i valgkampen, sier ordfører i Balsfjord og fylkesordførerkandidat Ole Johan Rødvei.

Langt opp – langt fram

Tanken er at en vei mellom Harstad og Tromsø skal dras langs kysten med bruer over Astafjorden og Malangen. På så måte skal veien mellom fylkets byer kortes med 140 km – som skal føre til ent kutt i reisetiden på mellom halvannen og to timer.

– Om vi kan knytte sammen viktige satsingsområder vil vi ha lettere for å få bevilgninger, sier fylkesrådsleder Line Fusdahl.

For finansieringen er selvfølgelig den store utfordringen i hele prosjektet.

Tosifret milliardbeløp

Det er snakk om investeringer for et tosifret milliardbeløp – penger som IKKE finnes i fylkets egne budsjetter.

– Vi må antakelig se på mange forskjellige finansieringsmetoder – eksempelvis såkalt OPS – offentlig og privat samarbeid – for å få til veien, sier Fusdahl.

Når man kan begynne å bygge en slik vei ønsker hun ikke å spekulere i. Det blir imidlertid neppe i nåværende Nasjonal Transportplan som strekker seg til 2018.

– Det er veldig vanskelig å si et tall når den kan være ferdig, det er mye som må falle på plass først, sier Fusdahl.

Viktig for næringslivet

Høyre-gjengen i Telegrafbukta er imidlertid overbeviste om at veien til syvende og sist vil komme.

– Det er tre regionråd som enstemmig står bak veien. En slik vei vil ha stor betydning ikke minst for turistnæringen, sier Rødvei.

Han får støtte fra sin kollega i Ibestad, Dag Sigurd Brustind.

– Det vil også være viktig for det øvrige næringslivet – fisk, mineralindustri og olje å få bedre veier mellom de største byene i nord, sier han.

SAMLET: Line Fusdahl, Kristian Støback Wilhelmsen, Ole Johan Rødvei og Dag Sigurd Brustind vil prioritere kystvei mellom Tromsø og Harstad. Foto: Ronald Johansen