– I denne saken legger jeg egoismen til side. Vi må tenke helhetlig og langsiktig. Og da er det ingen tvil om at en ny forbindelse mellom Tromsøya og Kvaløya må legges til Håkøya.

Klingende mynt

For Pettersen er det slik at en løsning til Solneset, vil føre til at all trafikk må passere dagligvarebutikken hans i Eidkjosen. Det vil bety enda mer klingende mynt i kassa.

– Når sentrale skikkelser står fram og sier at kvaløyafolk generelt er imot en bru eller tunnel til Håkøya, er det ikke tilfelle. De som vender tommelen ned for en slik veiløsning, er personer på Kvaløysletta.

Tenke langsiktig

Bård Pettersen og resten av næringslivet i området mener at tiden nå er inne til å tenke langsiktig – minst 50 år fram i tid.

– Da nytter det ikke å snakke om en ny bru som gagner Kvaløysletta. Vi må ta hensyn til all virksomhet – både på Brensholmen og over på Malangen-siden, sier Bård Pettersen.

Ny kystvei

– Dessuten må vi se den nye traseen i sammenheng med den planlagte kystveien mellom Harstad og Tromsø og en helårsforbindelse til Senja. Da nytter det ikke å sende all trafikken til Langnes og Giæverbukta – som allerede er sprengt, sier eier av Nofi AS, Torgrim Rørtveit.

Tidstyv

Eier av Eide Bygg AS, Anders Aasen, karakteriserer dagens bru som en stor tidstyv for næringslivet:

– Vi bruker utallige timer på kø i løpet av uken. En ny bru til Selnes, vil ikke endre trafikkbildet vesentlig. Alle kjøretøy må innom et område som allerede er en flaskehals. Den neste måten å unngå dette på, er å fordele trafikken. Da er Håkøya-alternativet best.

Tar avgjørelsen

Næringslivet og andre på Kvaløya registrerer at partiene i byrådet og Arbeiderpartiet støtter deres forslag. Nå venter samtlige spent på hva byrådet sier om saken når den skal behandles til uken.

Jarle Nilssen i Kaldfjord og Eidkjosen bydelsråd poengterer også at det er sørover mot Straumsbukta at den fremtidige boligbyggingen vil foregå.

Flere tusen

– I dette området er det plass for flere tusen boliger. En forbindelse fra Sør-Tromsøya til Håkøya, vil korte ned reisetiden til det halve. Det betyr at etableringer og ny bebyggelse langs ruten vil bli attraktivt for mange. Med bykjernen bare en knapp halvtime unna eksempelvis Straumsbukta, vil mange få øynene opp for området. Det er det viktigste, understreker Nilssen.

John Strandmo

Håkøya: Disse herrene støtter forslaget om en bru eller tunnel til Håkøya. Fra venstre Anders Aasen i Eide Bygg AS, Trond Hjort-Larsen i Ersfjordbotn Utviklingslag, Jarle Nilssen i Kaldfjord og Eidkjosen bydelsråd, eier av Eide Handel AS, Bård Pettersen, FAU-leder ved Kaldfjord skole, Trond Bakkehaug, Trond Amundsen i Maritim Sveis AS og Torgrim Rørtveit i NOFI AS. Foto: John Strandmo Foto: John Strandmo