Transportarbeiderforbundet og LO stevnet NHO og Nor Lines i Tromsø inn for Arbeidsretten. Saken gjelder spørsmålet om lossing og lasting av m/v Nordjarl 7. mars 2014 var i strid med Sør- og Nord-norgesavtalen paragraf 1.

LO med NRF tok i juli 2014 ut stevning for Arbeidsretten med en slik påstand: «Sør- og Nord-Norgeavtalen paragraf 1 nr. 2 jf. nr. 1 er slik å forstå at de tariffbundne bedriftene ikke kan la egne ansatte eller andre la andre ansatte enn registrerte havnearbeidere utføre losse- og lastearbeid ved arbeidskonflikt/sympatistreik i større utstrekning enn ved normalsituasjonen.».

De saksøkte frifinnes

Påstandene ble senere endret til å rette seg mot et konkret skipsanløp. I februar 2015 ble det begjært omberamming og Nor Lines AS ble trukket inn i saken ved stevning 17. april 2015.

Arbeidsretten har kommet til at de saksøkte må frifinnes. Dommen er enstemmig.

Under Arbeidsrettens merknader skriver dem at « Skattøra er et område Nor Lines AS leier og har eksklusiv rådighet over. Det er ikke en del av Tromsø Havn. Lossing og lasting har ikke tilknytning til egen produksjon eller egen industrivirksomhet. Det er etter rettens syn ikke holdepunkter for å innfortolke et slik generelt krav ... Etter dette er det ikke tvilsomt at lossing og lasting ved Skattøra i utgangspunktet omfattes av unntaksbestemmelsen ...»

Skattøra

I dommen står det skrevet at «etter Arbeidsrettens vurdering er det ikke holdepunkter i bestemmelsens ordlyd, historikk eller formål for å legge til grunn at den praksis som hadde eksistert på Skattøra fra september 2005 kan anses tariffavtalt etter Sør- og Nord-Norgeavtalen paragraf 1. nr.1.»

I havner der tariffavtalen gjelder har altså havnearbeiderne ifølge Arbeidsretten fortrinnsrett og streikerett. Der står ikke arbeidsgiver fritt til å hente inn egne arbeidere, da det vil være streikebrudd. Retten mener imidlertid ikke at arbeidet som har vært utført på Skattøra har vært tariffavtalt og dermed gjelder ikke bestemmelsen i Sør- og Nord-Norgeavtalen.