De fleste budskapene har nemlig vært frontet før i valgkampen -og enigheten er tilsynelatende stor om at noen nøkkelspørsmål er viktige for byen: vern av Tromsø-marka, sterkere satsing på myke trafikanter, stimulering av kollektivbruk og mindre bilkjøring.

Hvordan man skal oppnå disse resultatene er kanskje den største forskjellen mellom partiene – selv om ikke alle hadde oppskriften for hånden.

Rushtidsavgift

– Vi har ikke vår klimaplattform ferdig ennå, men vi tar miljødebatten på strak arm, uttalte By- og landlistas Torleif Nordbakk.

De fleste andre partiene hadde imidlertid sine meninger klare. De cirka 75 oppmøtte i publikum fikk blant annet høre at SV vil børste støvet av sin gamle kjepphest rushtidsavgift.

– Vi trenger cirka to milliarder kroner for å løse de mest akutte trafikkproblemene i Tromsø. Om vi kun bruker bensinavgiften må vi ha en økning til 15 kr literen for å få inn tilsvarende penger som Harstad får via bompenger, sa hun.

260 Mill. kr

Venstres Irene Dahl hadde nemlig foreslått at satsingen på grønne trafikkløsninger skulle komme via en Tromsøpakke 4 – med videreføring av drivstoffavgiften.

– Vi ønsker å få inn én milliard kroner til gang- og sykkelveier, bedre bussforbindelser og på sikt bybane, sa hun.

Byrådspartiene V, Høyre og Frp mente at de hadde oppnådd flere seire på miljøområdet de siste fire årene. Blant annet pekte de på at Tromsø kommune har fått 260 millioner kroner i såkalte belønningsmidler.

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen (Høyre) sa at disse pengene ville gjøre Tromsø i stand til å sette i gang med de nødvendige satsingene for å bygge fremtidens miljøløsninger – spesielt innenfor samferdsel.

Under jorden

– Trafikkproblemene vi har i dag er veldig mye knyttet til alle rundkjøringene vi har i byen og som Statens vegvesen har strødd rundt seg. Vi ønsker å få trafikken under jorda på samme måte som med vårt utmerkede tunnelsystem, sa han.

Hilmarsen mente også at kommunen bør få overta ansvaret for kollektivtrafikken i Tromsø.

– I dag sitter det folk på Finnsnes og bestemmer over hvordan bussene skal gå i Tromsø, sa han.

Venstres Irene Dahl var enig – og mente at Tromsø bør få mer styring over sin egen kollektivtrafikk.

Lakseoppdrett

– Se bare på hvordan effektene av de nye Uit-parkeringene har vært. Langt fler vil ta bussen, men de er stappfulle og folk må så igjen på bussholdeplassene, sa hun.

Det var dog ikke bare kollektivtrafikk og finansiering som ble diskutert. Etter spørsmål fra salen fikk politikerne gi sitt syn på hvordan kommunen skulle hindre miljøskader som følge av akvakultur.

– Vi må tørre å stille krav til oppdretterne, og samtidig lytte mer til miljøvernorganisasjonene, sa Arbeiderpartiets Marta Hofsøy.

Øyvind Hilmarsen mente at kommunen allerede hadde gjort nok når man stengte gamle lokaliteter for oppdrett og isteden åpnet for oppdrett på bedre egnede steder.

– Oppdrettsnæringen er viktig for norsk økonomi. Vi må få inntekter i dette landet før vi kan fordele dem – og må vi legge til rette for oppdrettsnæringen, sa han.