Det var de tre etablerte matprodusentene  i Tromsø; Mydland AS, Karls Fisk & Skalldyr AS og Eide Handel AS som kjempet om gullet i konkurransen "Arktisk Verdiskapning 2015". Med til sammen seks produkter fra Tromsø, konkurrerte våre aktører mot åtte andre fra Nordland.

Onsdag ble det kjent at Mydland AS tok sølv i konkurransen med deres "Frans Josef Spekepølse". Det var under reiselivsmessa «Reiseliv i Nord» at vinneren ble kåret.

- Spekepølsen hadde veldig god smak, den var mør og var lagt i en forpakning som skiller seg sterkt ut fra andre produkter med et ekslusivt uttrykk, mener juryen.

I juryen satt blant andre den nyansatte kulinariske lederen på Kystens Hus, som også ble kåret til Nord-Norges beste kokk i fjor, Espen Ramstedt, daglig leder hos Halvors Tradisjonsfisk, Svein Bjørndal, en av eierne av Vertshuset Skarven, Gunnar Andersen, og Mariann Sandnes, seniorrådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for landbasert matproduksjon.

- Dette er et nyskapende produkt på nivå med internasjonale spekepølser, slår juryen fast.

Variert mat

Alt ifra lokalprodusert sennepssaus til moltegele var innslagene som juryen kunne få en kulinarisk opplevelse med tirsdag, da maten ble bedømt.

- Målet med konkurransen er å stimulere til nyskapning, produkt- og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen. Konkurransen er beregnet på nye, foredlede matprodukter produsert i landsdelen hvor råvarer ikke er med, står det i pressemeldingen fra arrangørene.

I kravene som den eminente juryen stilte var at produktene måtte ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer og mattradisjoner. Eller at produktene hadde en smak som skilte seg ut.

Førstepremien er på 30.000 kroner, andrepremien på 10.000 kroner og tredjepremien på 5.000 kroner.