– Nå separerer vi gående og syklende over brua, noe som aldri har skjedd før. Det vil si at alle som sykler må bruke nordsiden av brua, og alle som går må bruke sørsida av brua, sier Gjert-Henrik Vedeler, prosjektleder Sykkelbyen Tromsø.

Separasjonen vil bli skiltet med forbudsskilt, og her er det vanlige trafikkregler som gjelder.

– Dette gjør vi for å forebygge konflikt og skader på brua. Blant annet møteulykker mellom gående og syklende. Med alle syklistene samlet på samme sted blir ting litt mer under kontroll, sier Vedeler.

Les også: Bil fikk trøbbel på Tromsøbrua

Positiv respons

– Dette er et tiltak som er mye diskutert i mange år, det er et etterlengtet tiltak. Jeg tror det vil bli veldig godt mottatt av både gående og syklende, sier prosjektlederen.

Etter å ha lagt ut nyheten på Facebook har prosjektet fått veldig mye positiv respons.

– Jeg tror vi får en innkjøringsperiode for å få dette kjent blant folk. Selv om vi annonserer det, tror jeg omstillingen vil trenge litt tid, sier han.

Les også: – Målet er å spre sykkelglede

Tilvenning

Skiltene på brua vil settes opp denne uka, og litt starthjelp vil de som bruker brua få.

– Vi bemanner brua i fire dager neste uke i rushtidene med folk som veileder og peker hvilken side av brua de skal bruke. Vi håper at disse fire dagene hjelper oss å nå veldig mange av dem som til vanlig bruker brua, sier Vedeler.

Selv om cruisesesongen er over, blir turistnæringen en utfordring. Det vil bli gitt informasjon til turistnæringen, med planer om repetisjon før neste års turistsesong.

– Vi vil informere om dette før de store turistmengdene kommer, så vi kan få hjelp til å veilede turistene til riktig side av brua så vi ikke får det samme problemet, sier prosjektlederen.

Bedre å krysse brua

Det er ikke registrert mange ulykker på brua, likevel mener Vedeler at dette er nødvendig for å gjøre det bedre for de som bruker den.

– Jeg tror det er en del misnøye og konflikter med litt kjefting og smelling. Det er ikke til å unngå, når gående og syklende skal dele et areal på halvannen meter. Det vil bli triveligere å krysse brua nå enn det har vært i alle år tidligere, sier han.

I tillegg til delingen av fortauet på brua, vil det også bli skiltet sykkelvei når man kommer inn til øya.

– Nå leder vi syklistene til høyre og ned under brua på Tromsøya, over Skansen mot sentrum. I dag vil mange krysse skippergata, og det er en veldig trafikkfarlig krysning,

– Det er snakk om en få dager med tilvenning, etter det tror jeg folk skjønner systemet, avslutter prosjektlederen.