23-åringen har tidligere jobbet ved Telehuset og bet seg der merke i at flere meglerkunder ønsket seg et nytt nettsted for publisering av boligannonser.

Da Fjellheim og kjæresten selv måtte ut på boligjakt opplevde de Facebook-gruppene hvor de søkte etter bolig som rotete og uoversiktlig, mens de på Finn.no måtte betale for å legge ut annonse.

Ble lurt

Det vekket gründerspiren i tromsøværingen og i mai begynte han prosessen med å bygge opp en ny nettside fra bunnen.

– Det skal være en eiendomsside med vekt på salg og leie av bolig. Hovedgrunnen til at jeg valgte å gjøre dette er fordi det på Finn.no koster penger for både privatpersoner og bedriftskunder, og på Facebook blir det fort kaotisk.

Han legger ikke skjul på at prosessen har vært lang og ikke helt problemfri siden han fikk ideen om nettstedet.

– Jeg hadde null peiling på hvordan man skulle bygge opp en nettside og ansatte derfor en mann i India som skulle hjelpe meg. Det endte med at han stakk av og stjal pengene, forteller Fjellheim.

Hard konkurranse

Da bestemte 23-åringen seg like greit for å gjøre alt selv.

– Jeg hadde lekt meg litt med spillprogrammering på hobbybasis, men visste ingenting om design av nettsider. Det har ikke vært helt enkelt, sier han.

Neste uke er imidlertid Ledighus.no klar for lansering og Fjellheim håper at nettstedet skal kunne konkurrere med Finn.no.

– Det er det som er konkurrenten, og jeg vet det kan bli vanskelig med tanke på at det er blant Norges største nettsider. Men jeg håper å kunne vinne på brukervennlighet og ved at det er gratis, sier han.

Oversiktlig

Tromsøværingen ønsker å gjøre boligmarkedet mer oversiktlig og håper et gratis tilbud vil kunne bidra til å samle byens boligannonser på ett sted.

– De som ikke legger ut boligene sine på Finn.no gjør det ofte på Facebook, men der er det lite struktur. På denne måten håper jeg at det kan bli mer ryddig. Jeg har også prøvd å gjøre nettstedet så enkelt som mulig for brukerne.

Han viser blant annet til kartfunksjonen på nettsiden som han mener gir et oversiktlig bilde av markedet uten at man bruke tid på å søke seg fram blant annonsene.

– I tillegg finnes det en søkemeny med ulike filtre. Nederst i hver boligannonse er det også mulig å legge igjen kommentarer i kommentarfeltet. På den måten trenger ikke navn eller kontaktinfo å vises i annonsen dersom man ikke ønsker det. Annonsene kan også deles på sosiale medier, sier han.

Satser nasjonalt

Videre forteller 23-åringen at meglerne i byen har vist stor interesse for nettsiden.

– Jeg har også tenkt på å legge til en ekstra funksjon kalt «finn din megler».

Fjellheim forteller at han starter med lanseringen av Ledighus.no i Tromsø. Dersom nettsiden blir godt mottatt ønsker han å utvide til flere byer og gjøre nettstedet nasjonalt.

– Jeg har et håp om at jeg på et punkt kan jobbe med dette på fulltid. Jeg vet ikke om det er så mye penger å hente i det, men jeg synes det er gøy, sier han.