Den oppvakte tromsøværing har kanskje lagt merke til at Veita har fått ny «look». Ny logo er på plass og nye skilter er satt opp både innvendig og utvendig. Eier Odd Berg Gruppen er i full gang med å revitalisere senteret.

–Vi har fått ny logo, men har beholdt «Veita»-navnet. Det er Rune Larsen i Reform Studio AS som har skapt logoen, og hovedskapet er at vi har et hjerte for byen og et hjerte for Veita, forteller administrerende direktør i Odd Berg Gruppen, Erlend Sundstrøm.

Den nye logoen skal gi assosiasjoner til et hjerte, men samtidig illustrere Veita-V'en.

Les også: Legger ned i Tromsø.

Teknisk

I tillegg til omprofileringen har også Veita-ledelsen gjort forbedringer «i det skjulte».

– Vi har gjort mye på sentret som kanskje ikke er så veldig synlig. Det er mye tekniske forbedringer som er gjort, og vi har gjort tiltak for å gjøre driften bedre, sier Sundstrøm.

– Det er kanskje ikke så spennende ting, men veldig viktig for oss og for leietakerne våre.

Blant annet er kontorfellesarealene mot Grønnegata renovert.

Les også: Skal ikke lenger være et spøkelsessenter.

Ledig

Veitasenteret er totalt 10.000 kvadratmeter stort, og per i dag står 40 prosent av lokalene ledige.

– Det er 4.000 kvadratmeter som står ledig, og av disse er 150 kvadratmeter på kontorsiden, sier Sundstrøm.

– I all hovedsak ar det altså butikkarealer som er ledige - vi har hele plan to ledig, samt lokalene som Habitat holdt til i.

Les også: Habitat jakter nytt lokale.

I dialog

Ledelsen er nå i dialog med ulike kjedeaktører, som det kan være interessant å få inn i senteret.

– Men vi ønsker å fylle opp de ledige arealene mer eller mindre samtidig, slik at vi styrker kjøpesenteret. Det krever litt koordinering. Leietakerne som vi snakker med ønsker jo også at det skal komme inn flere samtidig, sier Sundstrøm.

– Men vi har prosesser i gang.

I desember i fjor fortalte Sundstrøm til iTromsø at man på Veita ønsket å tenke annerledes enn andre tradisjonelle kjøpesentre, og at man ønsket å være et sted for nisjeaktører.

– Vi jobber fortsatt etter den strategien - vi ønsker nisjebutikker og lokale produkter. Men selv om vi får inn én eller to store kjedeaktører, vil det fortsatt være rom for små aktører, sier han.

Les også: Skaper liv på Veita.

Tidsperspektiv

Veita ønsker ikke å rushe, men vil heller sikre at de leverer et godt produkt.

– Det er vanskelig å si eksakt når nye butikker vil være på plass, men vi jobber med å drive senteret så godt vi kan slik det er nå og har satt oss en romslig tidsramme. Vi jobber innen et treårsperspeltiv, men ønsker jo å komme på plass så fort som mulig, sier Sundstrøm.

Han vil ikke røpe hvilke kjeder senteret har vært i kontakt med.

– Men det er både kjeder som allerede finnes i byen, og kjeder vi ikke har her fra før, forteller han.

– Vi vil at Veita skal bidra med noe positivt for byen og bli den drivmotoren som det var for området før.

Les også: 14 år som Amfi Veita snart slutt.

I GANG: Administrerende direktør i Odd Berg Gruppen, Erlend Sundstrøm, forteller at de er i gang med fornyingen av Veita. Foto: Kjetil Vik