STRANDVEGEN: Lesermålingen for høsten 2015, gjennomført på oppdrag fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at iTromsø har en nedgang i antall lesere på papir med 2.000, og en nedgang på nettavisen med 1.000 lesere, sammenlignet med siste lesermåling våren 2015. Derimot viser den ferske målingen at avisa har hatt en oppgang på 5.000 lesere på sin mobilutgave.

– Det er utrolig gledelig å se at vi har hatt en så flott økning på mobil. Prosentvis har vi den tredje største økningen i antall lesere på mobil i Norge. Kun Vestby Avis og Moss Avis slår oss, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Mediehuset iTromsø, Stig Jakobsen.

Mer leservennlig

Han er ikke sjokkert over tallene som viser nedgangen i antall lesere på iTromsøs papir- og nettutgave.

– Vi følger egentlig et mønster som vi kjenner fra andre steder, og som er likt over hele landet, sier Jakobsen.

– Hva tenker du om denne trenden hvor flere foretrekker å lese nyheter på mobilen, fremfor på nett eller på papir?

–  Ingen har vel egentlig oppgang på papir i Norge, og det hadde vært rart å ha i 2015. Vi har jo sett at telefonene har blitt bedre og større, og bedre egnet til å lese aviser på – så det er en helt naturlig økning, sier Jakobsen.

– Hva tror du nedgangen i antall lesere på nett skyldes?

– Vi har ikke mistet de vanlige leserne på nett, de har bare gått over til å lese nyhetene på mobil i stedet. Poenger er at mobiltelefonene har blitt så mye mer behagelig å lese på enn for fem år siden. Med 4G har de også blitt raskere, sier Jakobsen.

– Totalt sett viser jo den nye målingen at vi går fram, understreker sjefredaktøren.

En av mange

– Bekymrer det deg at flere leser nyheter på mobilen, med tanke på annonseblokkeringen Adblock?

– Vi må nesten se hvordan den utvikler seg på markedet før vi eventuelt tar forholdsregler. Helt siden 70-tallet har mediene vært i endring, og man må hele tiden omstille seg. Hvis dette er en omstilling som kommer, vil det i så fall bare være en av mange i rekken, avslutter Jakobsen.

I løpet av det siste året har nordmenns samlede lesing av papiraviser krympet med 10,3 prosent. Det er like stor nedgang som ble målt ved forrige måling for ett år siden, det kommer fram i de ferske tallene utført av TNS Gallup som Kampanje presenterer.