«Super Pål» het han og manusforfatter Alf Krogseth og tegner Odd Klaudiussen (ja, den «Klaudius») hadde ganske frie tøyler i sitt superheltunivers.

Daværende sjefredaktør Pål Stensaas ler gjenkjennende når iTromsø konfronterer ham med sine ungdomssynder. Stripene sto nemlig på trykk for 25 år siden.

Gjør som 27.000 andre - følg iTromsø på Facebook!

Flaut og morsomt

– «Super Pål» var jo både flaut og morsomt, sier han på telefon fra Østlandet.

LES OGSÅ: En ishavslegende

Superhelten gjorde seg bemerket i bybildet, ikke bare på reklamesidene. En stund hengte det også plakater med «Super Pål» i fjellparkeringa.

– Det hendte jo at folk kjente meg igjen og spurte om jeg var «Super Pål».

– Det er jo ikke det verste ettermælet en kan få?

LES OGSÅ: Tromsøs siste vognmenn

– Nei da, men det hadde jo vært bedre å bli husket for at vi laget ei jævlig bra avis, ler han.

Fallskjerm

Stensaas hadde sjansen til å bli husket som redaktøren som landet på Alfheim i fallskjerm som sitt superalias. Det var nemlig en av ideene som ble lansert mens kampanjen pågikk.

LES OGSÅ: Ishavskatedralen ble kalt "Jakobsens fiskehjell"

– Da måtte jeg sette ned foten. «Super Pål» var jo også selvironisk da jeg var ganske ung og feit og har nok aldri gått inn i en slik kondomdrakt som han bruker, fortsetter han mens latteren sitter løst.

Skille seg ut

Ideen bak Super Pål tilhørte Niels Høegh og motivasjonen var å markere seg med humor mot Nordlys, avisas viktigste konkurrent.

– Vi ønsket vel å skille oss ut i forhold til det vi oppfattet som en veldig seriøs avis og en enda mer seriøs redaksjon, sier Stensaas.

Superskurk

For som alle vet: en superhelt må jo ha en superskurk. Super Påls erkefiende het Ivan den grusomme.

– Jeg syntes vel ikke selv at jeg var så veldig grusom, sier Ivan Kristoffersen, tidligere sjefredaktør for Nordlys, mildt.

Kristoffersen mener å huske at markedsføringsstuntet fra Bladet Tromsøs side stort sett gikk ubemerket hen i lokalene i Grønnegata.

– Jeg er beæret over å ha fått en slik plass, men det viste seg jo at Super Pål ikke var den superhelten han ga seg ut for, fortsetter Kristoffersen.

Ifølge Nordlys-redaktøren var nemlig dette et ledd i aviskrigen i Nord-Norge.

Tapsprosjekt

– Dette var bare et av mange pinlige forsøk fra VG og Schibsted-konsernets side på å skvise Nordlys ut av banen i Nord-Norge, sier Kristoffersen.

Da Stensaas i 1990 sluttet som redaktør i Bladet Tromsø til fordel for samme stilling i Aften Aften, solgte VG Bladet Tromsø til Harstad Tidende-gruppen.

Og «Super Pål», la superheltkappa på hylla for godt.