Den midlertidige konklusjonen av etterforskningen ble presentert ved en meget velbesøkt pressekonferanse i den nordsvenske byen Luleå onsdag.

– Vi har brukt de siste to månedene på å gå gjennom hele hendelseskjeden fra starten på Gardermoen til styrten. Vi har også gjennomført en svært omfattende teknisk undersøkelse på ulykkesstedet og av vrakrestene, sier Jonas Bäckstrand – som leder den svenske havarikomisjonens etterforskninger.

Drivstoffet analysert

Flyet var på vei med post fra Gardermoen til Tromsø da det styrtet, og etterforskerne startet på den norske hovedflyplassen.

– Vi har analysert drivstoffet som ble brukt, og vi har også analysert avisingsvæsken på flyplassen, sier Bäckstrand.

Videre har man gått gjennom overvåkingsvideoer fra fem forskjellige kameraer for å se hvordan prosedyrene for lasting og lastsikring ble fulgt.

– Alt sammen er gjort etter boka og lasten er sikret på forskriftsmessig måte – og er innenfor vektbestemmelsene, sier han.

Værradar, ferdradar og andre overvåkingssystemer langs ruta er også sjekket grundig.

Flyet ble knust

På ulykkesstedet er det gjennomført tekniske undersøkelser i det seks meter dype og 20 meter brede krateret.

– Styrten regnes som en såkalt High Energy Impact, så flyet har vært knust og vrakrestene har vært veldig små. Vi har hentet ut cirka 3,5 tonn vrakrester som vi har undersøkt, sier Bäckstrand.

3,5 tonn tilsvarer cirka en firedel av flyets vekt.

– I tillegg har vi hentet ut cirka et tonn post og 1.000 liter flybrensle og vann fra krateret som oppsto etter styrten.

Rapport i desember

Både tale- og ferdregistratoren ble funnet i vrakrestene og har vært i Frankrike til analyse.

– I tillegg har vi vært i hyppig kontakt med våre kollegaer i Norge – som hadde ansvar for flygeledelsen langs ruta, og i Canada der flyet er produsert, sier Bäckstrand.

Endelig rapport fra havarietterforskningen vil foreligge i desember om alt går etter planen.