Tromsø kommune jobber nå med å realisere en innendørs sykkelparkering, som de ønsker plassert bak biblioteket i sentrum.

Parkeringen skal sørge for en tryggere og tørrere oppbevaringsmulighet for sykler, og dersom alt går som det skal vil parkeringshuset konkurranseutsettes i løpet av kort tid.

– Ideen til sykkelparkeringen i sentrum har funnets lenge, og det var vel originalt Per Solér i Sykkelbyen Tromsø som kom på ideen, sier saksbehandler og arkitekt ved byutviklingskontoret, Sjur Melsås.

– Flere og sikrere sykkelparkeringer, samt sykkelparkering under tak er etterspurt av syklister, legger byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap) til.

– Og vi håper jo at etterspørselen blir enda større ettersom flere skaffer sykkel og lar bilen stå!

Estetikk

Ettersom sykkelparkeringen er planlagt bak biblioteket – et av de mest særpregede bygningene i Tromsø – vil utseende på bygget ha betydning.

– De estetiske kravene og retningslinjene for rommet må defineres av kommunen før konkurranse utlyses, men parkeringshuset skal passe til arkitekturen, sier Melsås, som selv har utformet en skisse av hvordan sykkelparkeringen eventuelt kan bli seende ut.

Ramberg og Melsås regner med en endelig prislapp på sykkelparkeringen på om lag en million kroner, penger som hentes fra kommunens budsjett for sykkeltiltak. Går alt som planlagt vil parkeringshuset stå klart til høsten og ha opp mot 100 sykkelplasser.

Gratis parkering

– Anbudskonkurransen vil kunne ta rundt tre måneder, og så kommer byggingen, sier Melsås, som forteller at sykkelparkeringen skal ha en låsemulighet, slik at sykler skal kunne stå trygt lagret. Tilbudet skal være gratis.

– Dessuten må vi finne en løsning slik at folk ikke lagrer syklene sine der i ukevis. I Nederland har de for eksempel en løsning der det er gratis å lagre sykkelen i 24 timer, og etter det begynner det å koste, sier han.

Monner

Nøyaktig hvordan man skal løse låseordningen er ikke bestemt.

– Jeg tror at alle store og små ting vi gjør som kommune, sammen vil få flere til å skaffe sykkel. Alene er ikke trygg sykkelparkering nok, men sammen med flere tiltak monner det, mener Ramberg.

– Det ser man også av erfaringer fra Norges største sykkelby: Trondheim, legger Melsås til.

SKISSE: Slik ser skissen som Sjur Melsås har laget ut. Han mener sykkelparkeringshuset må stå i stil med den øvrige arkitekturen.