THE EDGE: At Tromsø skulle arrangere Den nasjonale sykkelkonferansen kom mulig som et sjokk på de fleste deltakerne, som nesten ikke var klar over at byen i det hele tatt hadde et sykkelmiljø. Nå som deltakerne er her håper de fleste at Tromsø går i fotsporene til suksesshistoriene Trondheim, Lillestrøm, Stavanger og Kristiansand.

– Jeg tuslet litt rundt i går og oppdaget at det var litt skilting og et eget felt på brua. Det er i alle fall ikke helt fraværende, sier Christen Egeland, som er sykkelgeneral i Kristiansand kommune.

Kompakt

Han er klar over begrensningene og utfordringene Tromsø som sykkelby står ovenfor, men mener at det er langt fra umulig å hevde seg som en av de beste i Norge.

– Tromsø er kompakt og alt er innenfor sykkelavstand. Byen har et kjempeutgangspunkt for å bli en virkelig god sykkelby, sier Egeland, som mener at nøkkelen ligger hos dem som tar valgene.

– Det avgjørende er om politikerne her har ryggrad og baller til å gjennomføre dette. Det er noen tøffe grep som må gjøres med tanke på areal. Skal noe inn, må noe annet ut, sier sykkelgeneralen.

15 mil sykkelvei

Kristiansand er kjent for å være en av de bedre byene i Norge på sykkel. Planleggingen og arbeidet for et godt sykkelnett startet allerede på slutten av 70-tallet.

– Det har gått litt i rykk og napp og blitt bygd etter hvert. I 2009 satte vi det i skikkelig system og fikk støtteordninger. Nå har vi over 15 mil med sykkelvei. Kristiansand har 83.000 innbyggere og er ganske sammenlignbart med Tromsø. Forskjellen ligger i at det er kortere avstander her og høydemeterne er ikke så ille. Derfor ligger det meste til rette her, sier Egeland.