Fyhn kritiserer heroinforslag

Politimester Truls Fyhn mener regjeringen gir opp kampen mot narkotika dersom leger får gi heroinassistert behandling.

ESPEN JOHANSEN

Publisert: 14.06.2010 kl. 09:47

– Jeg hørte på radio at det skal være flertall for det. Det anser jeg i så fall som helt vanvittig, sier Fyhn til itromso.no.

Han mener det innebærer at man nå virkelig resignerer i forhold til narkotikabekjempelse.

Flertall i utvalget?

Ifølge NRK er det flertall i regjeringens rusutvalg, som består av blant andre Thorvald Stoltenberg, Åslaug Haga, Carl I. Hagen og Erling Lae, for å si ja til heroinassistert behandling av rusmisbrukere. De ni medlemmene i Stoltenberg-utvalget skal komme med en klar beskrivelse av hvem de tyngste rusmiddelavhengige er og hvordan de kan hjelpes. De skal også foreslå nye, konkrete tiltak.

Det er her heroinassistert behandling nevnes spesifikt. Det norske fagmiljøet har vært splittet i spørsmålet, og politikere har vegret seg for å ta debatten.

Statsministeren taus

Verken Helsedepartementet eller statsminister Jens Stoltenberg vil kommentere saken til kanalen før konklusjonene legges fram onsdag. Truls Fyhn vegrer seg slett ikke for å ta debatten, og raser mot forslaget.

– Blir dette gjort ser jeg ikke poenget med at politiet skal jobbe med narkotika. Dette vil være en epokegjørende avgjørelse, og jeg tar sterkt avstand fra det, sier Fyhn.

- Gir opp

Han kjenner narkotikaproblematikken godt fra sin tid som sjef for narkotikaseksjonen i Oslo politidistrikt fra 1983 og kriminalsjef fra 1990.

Når det kommer til behandling av misbrukere, mener han dette blir en for enkel løsning.

– Sett i lys av de mange hundre millionene som brukes på behandling ja. Da er dette nærmest å gi opp, sier Truls Fyhn.

Sniklegalisering

Tidligere har eksperter og politikere pekt på løsningen som en naiv strategi som uansett ikke reduserer avhengigheten, og at man gir opp mennesker ved å la dem få heroin. Kritikere har også ment at man sniklegaliserer ulovlige stoffer dersom man tillater helsevesenet å dele ut heroin.

Tidligere Helseminister Bjarne Håkon Hanssen var den som løftet fram debatten i Norge da han tok til orde for å gi tunge narkomane heroin. Det skjedde etter at han hadde vært på studietur i Sveits og sett på hvordan helsevesenet gjorde ting der.

Diskuter denne saken

Innsendt av Geir Toften 08.01.2011 15:31:48 Varsle!

Eller er det folk som ikke har kuk nok til å stå frem med fullt navn???

Rus er det største problemet vi har i vårt samfunn.
Tvungen behandlig er det eneste som fungerer skikkelig. Dagens institusjoner har en 12-13 prosent vellykkede behandlinger av alle de tar inn. ikke rart når det er bare å skrive seg ut når suget etter rus blir for stort.

Og narkotika, må ALDRI legaliseres. Og slett ikke bli omtalt som noe positivt.
Den som åpner munnen sin for å snakke positivt om legalisering av dop skulle vært læfsa over kjeften så en kjente det

Innsendt av Barnehage Stat 10.01.2011 15:25:39 Varsle!

Til Geir Toften. Er det rart at folk ikke vil stå fram med fullt navn i denne diskusjonen når du går inn for tvungen rusbehandling. Jeg personlig vil gjerne ha et samfunn i fremtiden med mer personlig frihet, ikke mindre, men hvis du ønsker denne slags behandling av befolkningen så foreslår jeg at dette skal gjelde alle med et regelmessig alkoholforbruk siden de også pr definisjon ikke er edruelige. Så kan de som jobber ta kostnadene med å holde alle disse på institusjon, vi har alt for lite statlige institusjoner hær i landet (sarkasme). Staten har ingen god historie med omsorgsbehandling av noe som helst. En slik tvungen hjernevaskings kampanje vil sette presedens med tanke på hvordan vi behandler andre typer uønsket oppførsel. Det ville være enda ett overgrep mot denne gruppen. Forskning viser at folk med store rusproblemer svært ofte har lidd forskjellige overgrep i oppveksten.

Innsendt av Zon Cooley 04.01.2011 12:58:13 Varsle!

Bjarne ble ikke overbevisst etter en studietur til Sveits, nei. Helomvendingen kom etter et besøk hos familien Stoltenberg. Og det kom brått.

Fortsett med å gi etter for kriminelle behov og vi blir fort en sveitserost. Sveits har en gruppe narkomane som er stuet i et hjørne, sammenlignet med Norge. Man kan ikke sammenlikne en 1.4 liters motor mot en 3.0 liters, selv om de har samme karosseri.

Innsendt av Bengt Lindbæk 04.01.2011 07:18:15 Varsle!

vill nå ha fjernet denne senile rare politimesteren. Det er nemlig det han blir husket for.

Innsendt av Per Bronson 02.01.2011 13:50:33 Varsle!

Etter det jeg leser av kommentarer, kan jeg ikke forstå annet enn at Truls Fyhn ikke har klart å fremme hva som er et bedre alternativ til assistert heroin behandling og forsiktig legalisering. Med legalisering er vi på ville veier. Hvorfor fikk vi røykeloven? Jeg var selv stor røyker på den tiden og rimelig forbannet på den nye røykeloven, men etterhvert så jeg fordelene som på lengre sikt motiverte meg til total røykekutt. Sunne restriksjoner er bare av det gode. Hvordan hadde samfunnet sett ut uten lover, regler og begrensninger? Jeg er for frihet under ansvar og godtar restriksjoner jeg ikke skjønner er til mitt eget beste.

Innsendt av geir spammesen 18.06.2010 20:19:52 Varsle!

artig å se hvordan samfunnet fordeler skyld, gjerne av uvitende som ikke har grunnlag eller har satt seg inn i saken.

kan vi starte å erkjenne hva som er inngangsporten til rusmidler? få som nevner alkohol og sigaretter.

Og ja, jeg er imot finansiering av heroin av skattebetalerne bare så det er sagt, men å si de har valgt livet selv blir for naivt og lettvint, eller gjelder det også for de som blir født i land med krig og sult.

Innsendt av Per Bronson 02.01.2011 12:48:25 Varsle!

Med intensjoner fra 1974 og god støtte fra Truls Fyhn, tar jeg sterk avstand fra legalisering og heroin basert behandling uten å etablere "sikkerhetsnettet" med nytenkning i retning av å etablere integreringsprosjekt omtalt i min rusgruppe på Facebook, basert på arbeid, trening, skolering og integrering i ett og samme prosjekt driftet av et flertall frivillige organisasjoner i fellesskap og i samarbeid med offentlig sektor hvor de private er styrende og offentlig sektor støttende. Jeg begrenser meg her til å konsentrere meg om rusmisbrukere i drift som er helt uten egen styring. For denne gruppen alene MÅ tvang omtalt som frihet under ansvar praktiseres. Andre ressursgrupper bør integreres som for eksempel egnede forsvarsgrener som eksempelvis saniteten og grener som kan tilføre prosjektet fysisk fostring, disiplin og utdannelse. Andre grupper kan være etablerte rusmisbrukere under behandling på frivillig basis. Mange av disse er velutdannede og kan bidra med sin arbeidserfaring såvel som utdannelse. Til dette prosjektet trenger vi et kreativt utvalg og politisk pressgruppe.

Innsendt av welder 16.06.2010 21:50:29 Varsle!

Evneveike og naive politikere har brukt "ekspertise" fra politimyndighetene som rådgivere i narkotikapolitikken Helt siden narkotikaen ble ett problem her i landet.

Hva har skjedd?

Jo vi har ett av de største narkotika problemene i hele den vestelige verden.

Tipper 60% av de 15 % kriminalsaker som de klarer å oppklare er beslag av mindre mengder narkotika tatt fra misbrukere.

Truls Fyhn er avhengig av de narkoman for og forsvare sin eksistens..

Innsendt av SINT SKATTEBETALER!!!!!!!! 16.06.2010 08:38:19 Varsle!

Send alle tunge rusmissbrukerne til bjørnøya så kan dem gå seg ren ,klarer de ikke turen så er det greit , isbjørn trenger mat.......

no må vi slutte å syns så synd på alle de tunge narkomane, det e ikke synd i dem, de har valgt dette livet selv, alle rundt om i verden må stå for de valgene vi tar hver dag, det er på tide at livets glade gutter/ piker starter med dette.

STÅ FOR VALGENE DERE TOK NÅR DET VAR TØFT Å RØYKE HASJ OG IKKE VAR FARLIG SÅ LENGE MAN HAR KONTROLL. FY FAN

Innsendt av kælle 10.01.2011 15:18:46 Varsle!

nesten så jeg tar det du sier seriøst. siden du legger alle narkomane under en kam. nesten som å si at alle politiet er snille som nonner, og er opplært av mor theresa.

Innsendt av Per Bronson 02.01.2011 14:05:57 Varsle!

Du er på sporet her, men må tenke positivt, rasjonelt og humant. Rusmisbruk kunne like gjerne rammet en av dine nærmeste, barn, mor, far eller andre familiemedlemmer. Du må akseptere at andre eksempelvis kan være svakere enn deg selv og det er samfunnets oppgave å ta vare på alle. Problemet er at politikere såvel som ekspertveldet har feilet totalt, er uenige og handlingslammet i forhold til såvel tvang, les frihet under ansvar, som etablering av sunne behandlingsopplegg hvor misbrukeren blir møtt med disiplin, muligheter og kjærlighet. Etablering av hva jeg kaller integrerings prosjekt under samme tak, behandling i form av arbeid, skolering og fritidsentre driftet av frivillige organisasjoner i fellesskap med offentlig sektor som bidragsyter. Tilbake til samfunnet, jobb og utdannelse!

Innsendt av morsør 16.06.2010 06:37:20 Varsle!

Lurer på hvorfor Fyhn er imot dette, hva har det bra ført med seg att politiet jager disse, det er snakk om de aller tyngste narkomane, forbudspolitikken har spilt falitt, og gjort vodt verre....tallene fra Sveit bl.a er klare, mindre overdoser, flere velger veien ut etter en tid for det er lettere, de er i kontakt med behandlingsapparatet flere ganger i døgnet, narko krimm har gått betraktelig ned, ligeså smugling til det landet (lite atraktivt lann og smugle til). steder som plata, skippergata er borte, og det viktigste av alt men som sjelden kommer frem, nyrekruteringen er gått mye mer ned enn forvendet, ja tror det hvar med ca 85 %.

Så Fyhn dette er dokumenterte ting fra de landene som har dette, du kan vise dokumenterte ting fra dagens politikk i Norge, det er dyster lesning. Og en ting til, det vil alltid være noen som ikke greier å slutte med å ruse seg, enten for att de ikke vill, eller andre årsaker, men det har da ingen hensikt å forfølge disse menneskene, jage de rundt fra gate til gate.

Innsendt av Kristian Aagaard 16.06.2010 05:46:21 Varsle!

Etter alle hans år som politi i Oslo, og i Tromsø, er det eneste man kan vise til når det gjelder Fyhn's virke, at hans tourett-baserte misantropiske menneskesyn er uforandret (les: like umodent), Norge ligger på toppen av ovedose-statistikken i VERDEN (!) selv om vi bruker mere penger pr innbygger i politi basert narko bekjempelse enn noe annet land. Dette er uverdig!!!!, og kontraproduktivt!!!!
PS: narko/uro virksomheten til politiet går utenom budsjett (åpen konto), og de som jobber innenfor dette feltet i politiet er untatt arbeidsmiljøloven.

Innsendt av mæ 15.06.2010 23:42:14 Varsle!

Kjære Truls Fyhn:

Kosjn positivt utfall har det kommen ut av at en stakkars narkoman som leve på gata og må stjele for å leve, må betale noen tusenlapper i bot og blir fratatt dopet sitt hver gang han møter en politimann? Den politikken du støtte burde aldri ha eksistert. Få dæ ny jobb eller tenk dæ om før du går ut i avisa.

Innsendt av Jr 15.06.2010 23:41:45 Varsle!

For en gangs skyld må jeg si meg enig med Fyhn, ettersom å gi ut heroin til misbrukere ikke gangner noe! Skjønner jo at de som sliter med misbruk av narkotika ikke klarer å slutte helt uten hjelp, men å gi ut stoff til de? Må si som Fyhn, vanvittig.

Innsendt av antidop 15.06.2010 17:17:16 Varsle!

De som ruser seg på tunge stoffer har en jævlig tøff vei å gå ut av det.
Beklageligvis er det vanvittig mange som faller ut av det frivillige systemet.
Skal en få noe effekt, må behandlingen være tvungen. Det skal ikke være så enkelt at det bare er å stikke fra behandling, hvis en ikke gidder mer. Narkotika er et forbudt stoff, og det er ingen problemer å finne hjemmel for å tvinge misbrukere til behandling.. OG OPPFØLGING ETTERPÅ!!!
Mange av de som bruker dop skjønner ikke at det er et problem. Og like mange er utrolig påståelige i sin oppfatning av at det ikke er et problem.

Innsendt av KabOOM 15.06.2010 21:26:31 Varsle!

Tvungen rehab. funker ikke. Alt for dårlig resultater. Det vil koste samfunnet mye mere enn det gagner.

Innsendt av Per Bronson 02.01.2011 13:36:32 Varsle!

Du må tenke helt nytt, frihet under ansvar og aktive arbeid, trening og skoleringsentre med spennende utviklende og varierte fritidsaktiviteter. Det fordrer likevel tvangsbehandling for gruppen rusmisbrukere i drift, les frihet under ansvar. I sin tid på 70 og 80 tallet fikk vi 99,999 % stemmer for tvang i en underskriftskampanje blant rusmisbrukere i drift i Oslo som pågikk gjennom flere år for folk flest som for det meste ikke stilte spørsmål. Rusmisbrukerne stilte kritiske spørsmål hva intensjonene angikk om etablering av fremtidige arbeid og treningsentre før de skrev under.

Innsendt av KabOOM! 15.06.2010 21:25:32 Varsle!

Tvungen behandling har da aldri hjulpet. Her snakker vi om ødsling av våre penger!

Innsendt av Tomas J 14.06.2010 15:06:51 Varsle!

Journalistene bør snart tenke på at denne mannen ikke er i stand til å skjønne sine egne uttalelser og virkning av dette. Fyhn bør vernes mot seg selv!!

Hvor mange ganger skal han få lov til å dumme seg ut i pressen? alle har jo skjønt at man ikke kan ta utsagnene hans alvorlige.

Fyhn blir desverre til å bli husket for sine siste år som senil gammel mann og ikke for en flott politimester.

Innsendt av Noet 15.06.2010 18:23:54 Varsle!

Hvis man skal bli kvitt han er det bare å gi han mere spalteplass. Give him enough rope and he will...

Innsendt av Klovn 14.06.2010 15:00:40 Varsle!

Om Truls Fyhn mener noe, så kan man trygt innta det motsatte standpunkt.

Denne lokalkonge-klovnen av en politimann tar nemlig alltid feil.

Innsendt av Freedom 14.06.2010 14:55:19 Varsle!

Politimester Truls Fyhn er ingen dum mann og har nok tenkt grundigere gjennom forslaget enn mange av dere som kommenterer her. For dere som bare har lest noen nettnyheter angående utdeling av gratis heroin og fått servert pølse-Hansens propaganda, så er dette nok ikke så lett å forstå. Jeg vil oppfordre dere til å gå litt grundigere i materien og skaffe dere litt kunnskap

Narkotikapolitikk og behandling av rusmisbrukere er ikke enkelt. Når det sies at norsk narkotikapolitikk og narkotikalovgivning er feilslått er dette selvsagt ikke riktig. Vi har hatt en nedgang i antall ungdom som har prøvd narkotika på nesten 10 % på ti år! At man vil dele ut gratis heroin til narkomane er greit nok, men da må man komme med den egentlige grunnen til at man vil gjøre det. For de fleste av dere er det av en årsak, dere vil ikke ha innbrudd i huset eller bilen deres. For det man gjør er å forsøke å kurere symptomene, ikke problemene. Det finnes masse masse forskning på dette, og denne sier jo at det ikke er legemiddelassistert behandling i seg selv som virker det er tiltakene rundt! Faktisk så har man hatt like gode resultater uten bruk av legemidler. Man løser riktignok noen kortsiktige problemer, men ved LAR blir jo rusmisbrukere nettopp det, rusmisbrukere resten av livet. Hva er verdigheten i det? Å gå 3 ganger om dagen inn i et rom for å sette dosen sin. Er det dere kaller et verdig liv? Er ikke et verdig liv heller et liv uten rusavhengigheten, hvor du føler deg som et menneske, har en familie og kan gå på jobb? Alle rusmisbrukere ønsker jo å slutte, og ikke bli foret resten av livet. I en overgangsperiode kan LAR riktignok være et hjelpmiddel, men erfaringene viser jo nettopp at det ikke blir noen overgangsperiode. I Sveits har jo INGEN noengang kommet ut av prosjektet. Og det har pågått siden 1994. Er det et verdig liv?

no.wikipedia.org/wiki/Heroin

Innsendt av løk 14.06.2010 15:11:04 Varsle!

For de fleste av dere er det av en årsak, dere vil ikke ha innbrudd i huset eller bilen deres

---

Ja, og er ikke dette fullstendig legitimt? Er det mer verdig å måtte stjele og sponse narkotikamafia for å få seg en brukerdose?

Får de tyngste brukerne heroin av legen slår man tre fluer i en smekk.

1. Man slipper at de må stjele for å finansere misbruket, og de kan bruke pengene sine på ting som hygiene og mat
2. Man slipper at pengene går til kriminelle nettverk
3. Man oppnår økt kontroll med misbrukerne

Du tror kanskje at folk slutter på heroin bare man gjør det ulovlig og jævlig nok. Det er dette du kaller et verdig liv.

Skal man få folk til å slutte må man bruke tvang, men det er jo utelukket i et land hvor all bruk av makt er fy-fy.

Innsendt av Kjell I 14.06.2010 14:26:22 Varsle!

“Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.”

Gå i deg selv Fyhn, dette er vondt å høre.

Innsendt av JensHarr 14.06.2010 14:19:19 Varsle!

Har han noen argumenter imot?

Uff å huffameg, men kan man ikke argumentere i mot så er nok kampen tapt herr Fyhn. Politiet vet like mye om rusmidler som fotballspillere veit om matematikk.

Og så var det som Gjengedal sa da; "Politiet skal ikke blande seg i politisk anliggende"

Forhold deg til lovene fra Storinget, slutt å prøve å skrive dem selv Fyhn!

Innsendt av Bjørn H 14.06.2010 14:01:54 Varsle!

Fyhn har helt rett, det ikke noe poeng i at politiet skal jobbe med narkotika. De har hatt ansvaret for dette problemet i 45år og det har bare blitt verre. Overlat helseproblemer til helsevesenet!

Det er ingen skam i å gi opp en strategi som ikke virker, til fordel for noe som har vist seg å fungere i andre land.

Innsendt av J Sjo 14.06.2010 13:53:07 Varsle!

Det eneste vanvittige her er at noen kan stå frem i media med så manglende innsikt som Fyhn. Dagens narkotikapolitikk har vært prøvd i 30+ år uten å gi resultater. Er et ordtak som sier at "Galskap er å gjøre samme ting igjen og igjen og forvente forskjellig resultat". Føler dette i stor grad beskriver det som har vært gjort i norsk narkotikapolitikk.

Foreslår at Truls Fyhn googler "swiss drug policy" før han kommer med flere dumme uttalelser. Men er vel som andre her sier: Heroinutdeling av leger = mindre kriminalitet = mindre arbeid for politiet = misfornøyd Fyhn.

En gang ble brenning av "hekser" ansett som fornuftig. Hvis alle hadde vært som Fyhn og nektet og tenke nytt hadde vi sannsynligvis fortsatt gjort dette.

Tipper at om 100år er det oss folk vil flire av som har forsøkt å bekjempe narkotikaproblemet på den måten vi har gjort til nå.

Innsendt av Bjørn K. 14.06.2010 13:52:09 Varsle!

Dette er retorikk som tilhører det naive åttitallet, Fyhn! Såklart skal ikke politiet gi opp kampen mot narkotika, det har ingenting med heroinbasert utdeling å gjøre. Nå får politiet frigitt ressurser, slik så kampen mot narkotika kan gjøres uten å måtte jage slitne heroinmisbrukere. Det er heller ikke "sniklegalisering", men tvert imot. Det er jo vitterlig nok ikke slik at alle skal få tilbud om heroin på resept. Kun de tyngste rusmisbrukerne (de som ikke klarer seg uten heroin) får utdelt heroin av fagpersonell. De får en ren sprøyte med rent heroin, slik så smittefare av alvorlige sykdommer og dårlig heroin ikke preger miljøet. Dette vil forbedre bymiljøene i Norge betraktelig! Gratulerer, kjære landsmenn!

Innsendt av mfredmoe 14.06.2010 13:32:10 Varsle!

Jeg tror mange i Norge ikke bryr seg om de narkomanes situasjon,
de synes nok at disse har seg selv å takke og fortjener ingen hjelp.
De narkomane kan bare være der nede, og aller helst daue så fort som mulig.
For da er de jo ikke lenger noen belastning for samfunnet.
Det er utrolig at hver gang man prøver seg med ny tenking angående
narkotikaproblemet , så er det mange som øyeblikkelig frastøter dette.
De siste 40 år har problemene med knark bare blitt større og større,
Politiet har prøvd, og vil gjerne fortsette å prøve de neste 40 årene.
Og de narkomane vil da fortsette å stjele og rane og bryte seg inn i hus,
og gjøre hverdagen mere og mere usikker for alle og enhver.
Kanskje man bør gi narkomane dopen sin,
så kan de jo bare sitte hjemme og dope seg ihjel ???
Neida, de skal neimen ikke få noe hjelp her i livet.

Jeg tror at narkotikamotsanderne ikke tør å tenke nytt.
De vil jo ikke ha noe lignende Mexicanske tilstander her i landet.
Men der borte blir jo flere drept i krigen mot narkotika,
enn av narkotika i seg selv.
Og tryggheten til borgerne blir det bare verre og verre med.
Jeg er ikke enig med Truls Fyhn i det hele tatt.

Innsendt av vin&grønt 14.06.2010 13:27:31 Varsle!

Truls Fyhn bør ikke blande seg inn i politikk, men gjøre den jobben han er satt til å gjøre. Det er ikke vanskelig å og forstå problemet til Politiet.

Gamle Fyhn vil at politiet fortsatt skal jage slitne narkomane slik at han klarerog vise til resultater. Mister Mr. Fyhn sin makt over narkomane så må han etterforske vold og østblokk og afrika kriminalitet og da blir det ikke mange stjerner på mr Fyhn.

Innsendt av Dei 14.06.2010 13:11:12 Varsle!

I løpet av de ti siste år har over tre tusen personer dødd i Norge som følge av en overdose diacetylmorfin, eller heroin som det er mest kjent som.

Så godt som alle disse dødsfallene kunne vært unngått!

De fleste overdoser skjer som følge av heroin med større renhetsgrad enn vanlig, eller når personer som har vært rusfrie en stund sprekker og tar en heroindose som de normalt ville tålt, men som dreper dem ettersom toleransen har sunket.

Heroinassistert behandling der heroinavhengige får heroin utdelt på resept vil sikre at misbrukerene får et stoff med kjent og konstant styrkegrad. Dette vil så og si fjerne faren for overdoser helt.

Flere land har igangsatt prosjekter med legeordinert heroin, blandt annet Nederland, Tyskland og Canada. Disse prosjektene er satt i gang på bakgrunn av resultater fra Sveits, som innførte et program for utdeling av heroin allerede i 1994.

Resultatene var over all forventning.

Ingen av de som deltok i programmet døde som følge av overdoser, den generelle helsetilstanden til deltagerene ble markant forbedret, og det var en betydelig nedgang i kriminalitet.

En uventet, men meget velkommen bivirkning av heroinprogrammet i Sveits var at nyrekrutteringen av heroinmisbrukere stupte med hele 82%. Før kom det til 850 nye sprøytemisbrukere i Zurich hvert år, men etter at programmet ble innført har dette tallet falt til bare 150 nye misbrukere hvert år. Det finnes ingen andre rustiltak i verden som kan vise til lignende resultat.

Det viste seg at heroinbruk nå blir ansett av ungdommen som en medisinert kronisk sykdom heller enn som et opprør mot samfunnet. I tillegg har heroinklinikkene totalt utkonkurrert de ulovlige langerene, slik at det har blitt mye vanskeligere å få tak i heroin dersom man ikke har resept.

Slike resultater er så overveldende entydige at alle som stiller seg i veien for å innføre et slikt program i Norge etter min mening gjør seg medskyldig i at over 200 personer dør hvert eneste år.

Innsendt av Labbetuss 14.06.2010 13:00:15 Varsle!

Narkotika er en ting man ikke kan vinne over. Rus har alltid vært ettertraktet hos mennesker. Da er spørsmålet - hvordan skal vi forholde oss til det og hvordan gjøre det hele "stuerent".

Det er 2 alternativer:

1. Fortsatt gjøre det straffbart å bruke/selge narkotika

2. Gjøre det lovlig og dele det ut under trygge og kontrollerte former.

Atl. 1 fører med seg krimminalitet. Ulovlig vare blir også kostbar vare og dermed lukrativt for selgere og produsenter. Det er så dyrt at brukerene (misbrukerene) må ty til ran og annen kriminalitet for å skaffe seg varene.

Alt. 2 - del ut dosene billig eller gratis og under full kontroll. Da vil markedet for produsenter og selgere forsvinne - ingen ting å tjene på dette, og da vil kriminaliteten forsvinne. Da vil heller ingen gå rundt å rekruttere flere til narkotika - det er jo ingenting å tjene på det.

Ja, det er på tide å tenke nytt!!!

Innsendt av Politimester Bastian 14.06.2010 12:05:39 Varsle!

Det er bare noen få bokstavers forskjell fra politi til politiker, og det er jo nå åpenbart at Truls Fyhn ikke lenger er opptatt av å utøve sitt yrke som er å håndheve lover og regler, men har lagt til tre bokstaver i tittelen sin. På en uke har han gått til angrep på de lokale politikerne for deres håndtering av Døgnvillfestivalen, alle som bor i Tromsdalen, og nå regjeringens rusutvalg.
For ordens skyld må det vel påpekes at regjeringens utvalg er sammensatt av personer fra alle politiske fløyer.
Jeg trodde hele poenget med at Fyhn ble pålagt en pressemedarbeider var å begrense skaden av hans ekstreme trang til å være i media. Vi kan i hvert fall slå fast at det ikke har lykkes.

Fyhn, du har virkelig ingenting med hva Stortinget og regjeringen gjør. Om du derimot ønsker å ha noe med det å gjøre er det bare å si opp din stilling. Det er noe mange imøteser med glede.

Innsendt av Kongen av havet 14.06.2010 12:03:58 Varsle!

...Fyhn tenker litt på eget budsjett? Tenk på alle sakene han ikke får oppklart når den jevne heroinisten ikke kan bli dømt for besittelse av narkotika. Plutselig må politiet løse ANDRE saker for å opprettholde sine budsjetter, noe som kan bli fryktelig vanskelig :)

Innsendt av 2010 14.06.2010 11:34:53 Varsle!

Tromsø og Nord-Norge trenger en politimester som lever i vårt århundre. Sorry Truls Fyhn; du er utdatert og henger fast i gamle oppfatninger! Hva er forskjellen på at det gis morfin ved behandling på sykehus og heroin hos legen? Skal trumpe-politimesteren legge vekk alt arbeidet med narkotika også pga morfin på sykehuset?

Innsendt av Olav Vikingsson 14.06.2010 11:27:09 Varsle!

Politimester Fyhn er en gammel mann fra en gammel tid. Han har ikke skjønt at kampen mot narkotika er tapt for lenge siden, uansett hva politiet prøver på.
Assistert behandling vil fjerne store deler av profitten for bakmennene, og vil samtidig fjerne en del av "hverdagskriminaliteten"
Fyhn må fjerne skylappene. Det er en ny verden der ute.

Innsendt av Ikke-bruker 14.06.2010 11:12:05 Varsle!

Fyhn mener at politiets innsats legges på is hvis det gis tilbud om heroinbasert behandling. Nå er vel dette et tilbud for de få og ikke en generell torgbod som deler ut heroin i øst og vest. I motsetning til Fyhn såfinnes det mennesker som kan tenke flere tanker samtidig og innse at det finnes flere virkemidler for å å bekjempe samfunnsproblemer og deres ringvirkninger. Det er vel ikke mange som vil påstå at politiet alene har klart å gjøre så mye med narkotikaproblemene.

Innsendt av FornuftigUngHerremann 14.06.2010 10:32:39 Varsle!

Hr. Fyhn, du er en gammel konservativ tulling. Beklager angrepet. Men har du i det hele tatt sett på løsningene som er tatt i bruk i andre europeiske land? Heroinen burde være siste absolutte løsning for de som ikke KLARER og bli friske fra sykdommen sin. Det er ikke snakk om at alle skal få gratis heroin - Men at de som ikke er i stand til og bli friske, skal kunne ha en normal livskvalitet, uten at de må livnære seg av kriminelle handlinger for å finansiere narkotikaforbruket sitt. Dette er et steg i riktig retning.

Innsendt av undrende 14.06.2010 13:56:29 Varsle!

FornuftigUngHerremann ???

Jeg vil tvert imot påstå at Fyhn er en FornuftigEldreHerremann !

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

iTromso ønsker en åpen og saklig debatt. Innleggene forhåndsredigeres ikke, men vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Døgnvill vinter

Festfredag med Vinni og Dreamon

Døgnvill svarer på tiltale og har nå booket noe for den yngre garde. Les mer

Beklager bussproblemer

Nobina må svare for seg til Troms Fylkestrafikk. Delta i debatten om de nye bussene! Les mer

Lekkasje stenger Tromsø domkirke

Må avlyse helgens gudstjeneste. Les mer

Tilbakekaller vannkoker

Vannkoker fra Clas Ohlson har ved enkelte tilfeller blitt overopphetet. Les mer

Parkeringskluss på flyplassen

Det nye parkeringssystemet på flyplassen står fortsatt ubrukt. Les mer

Oblatene kan forsvinne

Samferdselsdepartementet vil fjerne ordningen. Les mer 1

Ny startnekt

Kristin Strømer Steira får heller ikke gå i Nove Mesto grunnet sin lave vekt. Les mer i vår innholdsrike sportsportal!

Tidenes dyreste bensin

Statoil skrur opp bensinprisen opp til tidenes høyeste nivå. | Debatt: Hvor mye er du villig til å betale for literen? | Les mer 10

Pengene strømmer inn

Tross nedgang på drøyt 200 millioner kroner, kan banksjef Hans Olav Karde glede seg over 2011. Les mer

God start i Latvia

Maria Nysted Grønvoll jakter nye topplasseringer i Baltic Tour. Les mer

Går for full erstatning

Arbeiderpartiet åpner for at de hardest rammede ofrene fra 22. juli-angrepene skal få full erstatning. Les mer

Raser mot fly-bonus

SAS vil gjeninnføre bonus på flyreiser i Norge, men får kun lov i sør. Nå raser nordlendingene. Les mer

Truls Fyhn Foto: Ronald Johansen

Frykter knivblad har havnet i Norturas finnbiff

Oslo (NTB): Nortura tilbakekaller 10.000 pakker Boazo Finnbiff. Selskapet frykter at en sylskarp 2 centimeter lang knivbit, tynn som en skalpell, har funnet veien til en av pakkene. Les mer

 

Redknapp frikjent for skattefusk

London (NTB-AFP): Tottenham-manager Harry Redknapp ble onsdag frikjent for anklagene om skattejuks. Les mer

Tilbakekaller vannkoker

Vannkoker fra Clas Ohlson har ved enkelte tilfeller blitt overopphetet. Les mer

 

Paul Merson uten førerkort i 14 måneder

London (NTB): Den tidligere engelske landslagsspilleren Paul Merson er fratatt førerkortet i 14 måneder som følge av promillekjøring. Les mer

Beklager bussproblemer

Nobina må svare for seg til Troms Fylkestrafikk. Delta i debatten om de nye bussene! Les mer

Tyrkia vil holde internasjonal konferanse om Syria

Ankara (NTB-AFP-Reuters): Tyrkia har planer om å arrangere en internasjonal konferanse om Syria så snart som mulig, opplyser landets utenriksminister Ahmet Davutoglu. Les mer

Færre asylsøkere i januar

Oslo (NTB): I januar søkte 744 personer om asyl i Norge, mot 813 på samme tid i fjor. Les mer

Lekkasje stenger Tromsø domkirke

Må avlyse helgens gudstjeneste. Les mer

Politiet har gjort beslag i Venstre-saken

Haugesund (NTB): Politiet har gjort beslag i etterforskningen av den voldtektssiktede Venstre-toppen Helge Solum Larsen, men vil ikke kommentere hva det dreier seg om. Les mer

Politiet har gjort beslag i Solum Larsen-saken

Haugesund (NTB): Politiet har gjort beslag i etterforskningen av den voldtektssiktede Venstre-toppen Helge Solum Larsen, men vil ikke kommentere hva det dreier seg om. Les mer

 
Tracker image