-Farlig nær kontraktsheving

Fylkesrådsleder Pia Svensgaard rasler med sablene og Fylkeskommunens kontrakt med Boreal Transport.

Kjetil Vik

Publisert: 06.01.2012 kl. 07:52 , Endret: 07.01.2012 kl. 14:33

Fylkesrådet fikk i august fullmakt av fylkestinget til å heve hurtigbåtkontrakten med Boreal Transport, ved mislighold av kontrakten. Fylkesrådslederen mener de er farlig nær grensen for kontraktsheving.

Faretruende nær

- På mandag skal vi ha en gjennomgang av forholdene som er nå og hva som har skjedd med båtene den siste tiden. Noen kriterier må ligge til grunn for at det er snakk om vesentlig mislighold av kontrakten, men vi er faretruende nær at noe må skje med kontrakten, sier Pia Svensgaard.

Hun mener det som skjer rundt hurtigbåtene ikke er til å leve med.

Omdømmetap

Onsdag ettermiddag ble alle tre båtene tatt ut av drift på grunn av skrogproblemer.

- Det som hele tiden skjer med båtene oppleves som en stor belastning. Det gir fylkeskommunen et gedigent omdømmetap. Det er vi som må ta inntektstapet ved at færre tar båten, og ikke Boreal, sier Svensgaard.

Må ha sikkerhet

Fylkesrådslederen er imidlertid fornøyd med at båtene i høst stort sett har holdt ruta, også i dårlig vær. Likevel er hun opptatt av at passasjerene må ha sikkerhet for at båtene kommer og går når de skal, og at de legger til kai.

- Hurtigbåtruta er livsnerven kommunikasjonsmessig i Troms, og vi kan ikke leve med den irregulariteten som skjer. Dette er et stort problem for alle, og ikke minst for pasienter som reiser til og fra Universitetssykehuset Nord-Norge. Jeg snakket med kommunikasjonssjefen for Helse Nord som tok opp med meg at de er bekymret for pasienttransporten, sier Pia Svensgaard.

Diskuter denne saken

Innsendt av tidligere reisende fra SørTroms 31.01.2012 09:26:43 Varsle!

De som lurer på hva kontrakten mellom Troms Fylkeskommune og Boreal Transport gikk ut på, kan denne leses på Troms Fylkeskommune sine hjemmesider. Den var også lagt ut på nettet til avisen både i Harstad og i Tromsø. Jeg leste selv gjennom den, men skjønte ikke så alt for mye av kontrakten. Det var mange spørsmål og ennå flere svar. Så da kan man jo egentlig lure på hva kontrakten egentlig gikk ut på. Jeg har også vist kontrakten til erfarne jurister som er rystet over kontrakten

Innsendt av Inge Thormodsen 12.01.2012 15:38:08 Varsle!

Båtservice og Boreal kan vel ikke klandres for at Troms fylke har bestilt trillebår, når de egentlig burde kjøpt traktor..

Innsendt av Gaute Antonsen 07.01.2012 17:52:18 Varsle!

Hurtigbåtskandalen avslører fullstendig at Fylkestinget og rådet har null peiling på hvordan hurtigbåter skal være. De har kun bestilt politiske båter. Ingen vettige folk tør ta båter som er basert utelukkende på politikk. Folk flest stoler mer på stål og solide materialer. Hurtigbåtfiaskoen viser at Fylkestinget som helhet er i ferd med å synke eller i heldigste fall strande. Uansett må Fylkestinget forsvinne. Forvaltning av samferdsel og helse krever kompetanse. Departementer har utdannede staber som kan veilede. Fylkene har bare brøkdeler av det. Alt av samferdsel må overføres fra fylkene til staten.

Stortingets eneste tromsøværing, han Korsberg, er den eneste på Troms-benken som vil gjøre noe ved å ta skandalen til Stortinget og staten, fordi fylket er ute av stand til å navigere i uføret.

Det er i staten at penger og peiling sitter. Fylkestinget har bare eksistert i om lag førti år. Nå viser det seg at det ikke passer med dagens krav. Avslutt dette eksperimentet umiddelbart. Vekk med fylkeskommunen og inn med peiling. Vi må ved valget i 2013 stemme på de som vil legge ned fylkeskommunen. Det må vi gjøre for å hjelpe landet vi bor i. Vi vil opp og fram!

Innsendt av Svend Arne Henriksen 01.02.2012 10:46:59 Varsle!

Jeg er helt enig at Troms Fylkeskommune har utspilt sin rolle på mange områder. På sett og vis er det kun en ekstra layer med byråkrati over det kommunale byråkrati. Egentlig kunne Tromsø Kommune overtatt alle funksjonene til Troms Fylkeskommune. Av fylkets ca 156000 innbyggere bor snart halvparten i Tromsø. Men jeg tror likevel ikke at forvaltningen i landet kan klare seg med kun 2 nivåer, kommunalt og statlig. Til det er det for mange interkommunale oppgaver som må finne sin løsning regionalt. Kan man derfor tenke seg at fylkene blir erstattet av stor-fylker eller regioner?

Innsendt av Kåre Knallhard 07.01.2012 15:25:48 Varsle!

Det handler om suboptimalisering. Dette er en beslutningstilstand som sikrer byråkratiet evig nok med å forvalte, forsvare, vurdere, revurdere, engasjere seg i reiser konferanser, møter, og ender normalt med at man bygger en bauta over sin egen inkompetanse. Hele den offentlige forvaltningen er basert på denne modellen som garanterer at dårlige avgjørelser blir tatt. Hva skulle ellers byråkratiet leve av?

Innsendt av nils talset 07.01.2012 08:07:48 Varsle!

Når det nu e en spalte i HT, hvorfor er det ingen sjonalista som spør hvilken bakgrunn dem som sett i fylke, har tell å ta slike av gjørelsa, som med hurtigbåtan.
Er det ei vanlig husmor som har tatt en slik av gjørelse?
Det e ikkje det at det kan være mangehusmødre som har masse kompetanse på det som sjer langt uten før kjøkken veggen!

Innsendt av hmh 07.01.2012 01:09:01 Varsle!

Har registrert at ymse ledere i fylkeskommunen frykter omdømmesvikt. Duverden. Uttalelser fra det hold i den senere tid tyder på total handlingslammelse. Rett nok har de fått de fartøyene de ba om, dvs lettbygd, lav komfort og tvilsom kvalitet. Ikke desto mindre skal de betjene ei rute. Når så ikke skjer så må de ansvarlige som er satt til å betale for produktet på fylkets vegne gripe inn. Imidlertid later det til at de ansvarlige i fylkeskommunen ikke evner akkurat det. Dersom det er slik som det ryktes at det må gå fem dager med kanselleringer (dvs av tre fartøyer) før det er å anse som kontraktsbrudd så må de som har undertegnet på fylkets vegne for all framtid være avskåret fra offentlige verv. Men det er nok dessverre slik at de udugelige blir du aldri kvitt.

Innsendt av Odd 06.01.2012 22:50:27 Varsle!

Vil komme med en liten kommentar her når det gjelde kaiforholdene. Kofør e ikkje fender rekkverket bytta ut med skikkelige gummidekk som hurtigruta har ?? Det som e idag e jo steine hardt laga av plast. E det rart at båtan knuses da..? Det blir jo et bra trykk mot kaia, og det som skjer da e jo at vi får skade på skade. Kem som har konstrurert disse plast dingsan, ja ikke vet æ. Kanskje noe å tenke over.? Prøv detta som ei løsning. Va nu bare et lite hint til boreal og fylkes kommunen.

Innsendt av JKF 07.01.2012 00:54:27 Varsle!

Til du som vil ha slike fendere som er der hurtigruta har sin kaiplass! Hvis det i Tromsø, så er disse fendrene ikke noe å skryte av! Spør de som jobber der!

Innsendt av Båt 06.01.2012 21:19:21 Varsle!

Årsaken til at fylkeskommunen bestilte nye båter var at de skulle være mer miljøvennlige. Kan si at etter at de nye båtene oppgraderte motorene så har de samme utslipp som de gamle båtene, hvis de gamle båtene reduserte farta med 5%-10%. dvs ingen ting endring. Oppsal har ingen skyld i dette, alt var Svendsgaards ansvar. Skyld heller ikke på Boreal, de bestilte båtene etter kravene. Få de gamle båtene tilbake!!!!

Innsendt av Den Glade Vandrer 06.01.2012 19:42:39 Varsle!

Jeg har lest anbudsinnbydelsen fra 2008 (den er offentlig) og jeg kan bekrefte at det der ikke er sagt noe der om at 1) toaletter ikke må gå tett, 2) fendere må tåle at båten ligger ved kai, 3) otere har ikke adgang til propellen. Poenget er at anbudsvilkårene stiller krav til rederiet om regularitet, kapasitet, universell utforming osv. Det er dermed rederiets ansvar å anskaffe båter som oppfyller kravene til sjødyktighet og som kan levere det fylkeskommunen har bestilt av transporttjenester. Man må akseptere at vær og uforutsette hendelser kan forstyrre driften, det skjedde også med de gamle båtene. Jeg kan ikke se at det er grunnlag for å heve kontrakten ennå. Men med flere kanselleringer av den sorten vi har hatt til nå kan vi jo snart komme dit at fylket kan sette foten ned.

Innsendt av pimkit 07.01.2012 03:01:46 Varsle!

Når båtene nå (i en hemmelig stemplet rapport) er bekreftet "ikke sjødyktig" og aldri skulle ha forlatt verftet, må det sies at rederiet ikke har levert varene som fylket har bestilt. Rapportens konklusjon kan lesses her: www.nrk.no/contentfile/file/1.7943954!SCAN20120106145946.pdf , les hva NRK skriver om saken her: www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7943951

Innsendt av inge t 08.01.2012 20:31:48 Varsle!

Nå skal vi huske at dette gjelder Sollifjell, og bare den båten. Etter skaden ble hele båten igjen gjennomgått av både DnV og Sjøfartsdirektoratet. Etter hendelsen ble det laget nye regler og krav til styrkeberegning. Alt med skrogene har vært oppe til vurdering gjennom det året båtene lå i "opplag" og ventet på godkjenning. Alle de forsterkningene og ombyggingene som de nye reglene krevde har blitt gjort med de tre båtene. De båtene som går der oppe nå er ikke det samme som Sollifjell var ved skadetidspunktet.
Det er også kjørt fulle hardtværtester på båtene, og disse er godkjent. Det er ikke noe i veien med sertifikatene på de båtene som går der oppe. Ingen andre båter i Norge har blitt gjennomgått nøyere med tanke på regelverket, så jeg tror ikke passasjerene utsettes for noen som helst fare dersom båtene blir brukt i henhold til de begrensninger som er satt for dem.

Innsendt av jeron verhage 06.01.2012 19:27:46 Varsle!

Hvem var det som i sin tid tok ansvaret når disse nybåtene skulle bestilles, hvilke kriterier ble lagt til grun, og hvilken spesifikasjon ble krevd? Jeg har en aning at dette ble gjort for å få frem miljørettede tiltak, uten at "de involverte" visste hva de gjorde, og heller ikke konfererte med folk som KAN dette. Jeg har ikke reist med disse båtene, kjem heller aldri til¨å gjøre det, grunnet uttalelser fra kompetente båtfolk, som sier at disse båtene ikke er egnet for transport i det farvannet de skal seile, de er heller ikke godkjent fra høyeste myndighet i Norge...Sjøfartsdirektoratet. Da gammelbåtene gikk, reiste jeg ofte, var trygg, kom frem til korrekt tid i all slags vær. Skulle det bli slik at kontrakten heves, og gammelbåtene tas i bruk, finnes det sikkert muligheter for å modifisere motorene på dem, slik at de blir mere miljøvennlige og bruker mindre drivstoff. Blandt annet Rolls Royce i Bergen, lager gassdrevne motorer, som selges til langt større skip....er sikkert mulig å "ordne" noe til gammelbåtene.

Innsendt av Praktikeren 06.01.2012 19:01:08 Varsle!

Jeg håper for guds skyld at båten er uten passasjerer første gang den støter på is eller annet flytende.
Hvorfor ikke bare teste båtene før dette, - uten passasjerer, - i full fart mot en dypt flytende firtoms fire. Tror nok "kontrakten" da hadde gått rett til bunns !

Mener dessuten det er feil å si Fylkeskommunen har bestillt noe og fått noe annet.
De har fått noe som er innenfor de spesifikasjonene de har valgt selv, - altså det de har bestillt !
Dette er det kun de selv som kan klandres for!

Innsendt av Kapteinen 06.01.2012 17:20:55 Varsle!

Saken har sporet av: Det handler ikke om at båtene kan gå eller ikke pga "små" problemer som tette toalett og fremmede foremål i proppelene.
BÅTENE ER IKKE STERK NOK TIL Å TÅLE KRAFTIGE BØLGER I FART!
se: http://www.aibn.no/Sjofart/Rapporter/10-209?iid=7916&pid=SHT-Report-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1

Innsendt av Bjørn Yngvar Bergli 06.01.2012 17:20:37 Varsle!

I Nordlys av 06.01.2012 uttaler Troms Fylkeskommune, ved samferdselssjef Bjørn Kavli: “Vi har ikke bestilt båter, vi har bestilt en tjeneste”.
Dette var jo en meget avklarende uttalelse. Da ligger kravspesifikasjonen i fylkeskommunens beskrivelse av tjenesten. Det er denne beskrivelsen “alle” nå vil se – som videre danner grunnlaget for kontrakten mellom kunden(TFK) og leverandøren(Boreal). Det er utrolig rart at garvede journalister ikke klarer å få denne "bestillingen" på trykk i avisa. På høy tid at dette dokumentet legges frem for en offentlig høringskommisjon. Alvorligheten i at kyst-Troms er uten et reelt transport tilbud, tilsier at TFK legger alle kort på bordet. Her lukter det svidd, lang veg !

Innsendt av Preusserfaen 06.01.2012 15:47:41 Varsle!

noe jeg har felles med diverse "rådgivere" i forkant av innkjøpet av de nye båtene. Men å velge miljø foran sikkerhet er i mine øyer kriminelt og bør granskes nøye. Kompetansen i miljøspørsmål er jo garantert heller ikkje tilstrekkelig hos de samme folka. Skremmende dekadente tendenser vi har...

Innsendt av Kvaløyværing 06.01.2012 15:35:50 Varsle!

At politikere og byråkrater driter seg ut er ikke noe nytt, det skjer hver eneste dag. Men nå håper jeg en eller annen person med velutviklet sans for humor setter seg fore å skrive ei bok om skandalebåtene, for den kan bli en bestselger under juletrærne neste jul. Samtidig slipper folk å jogge av seg juleflesket,- for det kommer latterkulene mens de leser boka til å ta seg av. Bare ikke gi boka til de mest hjertesvake, de kan sette livet til allerede i første kapittel.

Innsendt av Mike Vick 06.01.2012 14:41:59 Varsle!

Fylket har vel strengt tatt aldri bestilt en Mercedes. Det de har gjort er å tro at de bestilte en Mercedes, mens de i realiteten bestilte en italiensk sportsbil, som aldri hadde en realistisk mulighet til å kunne betjene den aktuelle ruten. Nå er det dermed ikke sagt at båtene er gode og malplasserte, det er vel hevet over en hver tvil at de ville slitt noie annet sted enn på Mjøsa, men Boreal skal kun ha en brøkdel av pepperen her. De tre frøkner i fylkesledelsen har tabba seg ut, og nå som de tapte valget har de den luksusen at de kan snu ryggen til og vente på at de nye i sjefsstolen skal vaske den svære tallerkenen med dritt de har fått i fanget. Og vent å se; Der de forutnevnte frøkner verken tok skyld, ansvar eller tak, vil det nye fylkesstyret gjøre det som faktisk er påkrevd i denne saken.

Innsendt av AEF 06.01.2012 13:08:52 Varsle!

Jeg MÅ bare få sitere tidligere kystvaktsjef Thorstein Myhre igjen, han er fagmann med peiling:
"Fylkeskommunen har bestilt et produkt som ikke holder mål, de har rett og slett ikke hatt kunnskap nok når de satte spesifikasjonene. De har bestilt en Mercedes og har fått en Skoda".
Forøvrig konstaterer jeg at det ikke var mange innlegg til fordel for "kjerringen" som har bestilt de her båtan :)

Innsendt av En med litt peiling 06.01.2012 21:46:32 Varsle!

Det virker som om AEF ikke helt har satt seg inn i hvor god peiling Thorstein Myhre egentlig har. Hvis Fylkeskommunen hadde bestilt Mercedes og fått Skoda hadde nok kundene vært MEGET fornøyd. I henhold til Norsk Kundebarometer ligger Skoda på 4. plass med tanke på kundetilfredshet, Mercedes ligger på 22. plass.......

Myhre har sikkert peiling på båter og maritime greier, men bil, der stiller han i samme klasse som Fylkeskommunen :-)

Innsendt av AEF 07.01.2012 18:27:19 Varsle!

.... du skjønte vel ka Torstein Myhre mente, din gomslorsk !!!
Kjerringen trur den har bestilt Mercedes, men i virkeligheta har dem bestilt en Lada. Det er ikke snakk om kundetilfredfshet, men om kor brukanes båtaen er i området her. Lada har helt sikkert kjempefornøyde kunder, dem forventer jo kun at bilen starter et par ganger

Innsendt av Fix 06.01.2012 11:17:56 Varsle!

Men de inkompetente bestillerne.

Dersom du bestiller dritt så får du dritt.

I følge media har ikke sikkerhet og funksjonsdyktighet hatt hovedfokus i anbudsspesifikasjonen, men miljø. Miljøfokus funker sikkert som bare det i middelhavet. Her derimot........

Kaiene er også fylkets ansvar å holde i orden.

Dog skal det navnes at dersom Boreal har hatt problemer med fenderne på kaiene, burde de vel ha hatt egne der da? Eller montert en gummiring ved berøringspunkt?

Fylket er hovedansvarlig for å spesifisere og bestille og bærer uansett største delen av skylda

Innsendt av pendler 06.01.2012 11:47:21 Varsle!

Endelig en som har skjønt det! (har registrert at det er flere der ute som også har det)

Til orientering så går enda hurtigruta hver dag fra harstad til tromsø, og omvendt. Og tar jeg ikke feil er billetten billigere enn på hurtigbåtene. Dette er til de som ikke liker å ta bussen, eller er redd for at båtene skal gå ned, eller hva det nå enn måtte være dere argumenterer for! God tur!

Innsendt av tore tang 06.01.2012 10:49:08 Varsle!

Dette kan gå riktig så bra, sørpå fikk en kommune søksmål på over 100 MILLIONER KRONER av et selskap som ble feilaktig kansellert kontrakt med, det var POLITIKERNE som FEILET. Harru hørt om dejavu? Har det nå.

Innsendt av KjellOlaf Noreng 06.01.2012 10:27:56 Varsle!

Hvem var det som i sin tid tok ansvaret når disse nybåtene skulle bestilles, hvilke kriterier ble lagt til grun, og hvilken spesifikasjon ble krevd? Jeg har en aning at dette ble gjort for å få frem miljørettede tiltak, uten at "de involverte" visste hva de gjorde, og heller ikke konfererte med folk som KAN dette. Jeg har ikke reist med disse båtene, kjem heller aldri til¨å gjøre det, grunnet uttalelser fra kompetente båtfolk, som sier at disse båtene ikke er egnet for transport i det farvannet de skal seile, de er heller ikke godkjent fra høyeste myndighet i Norge...Sjøfartsdirektoratet. Da gammelbåtene gikk, reiste jeg ofte, var trygg, kom frem til korrekt tid i all slags vær. Skulle det bli slik at kontrakten heves, og gammelbåtene tas i bruk, finnes det sikkert muligheter for å modifisere motorene på dem, slik at de blir mere miljøvennlige og bruker mindre drivstoff. Blandt annet Rolls Royce i Bergen, lager gassdrevne motorer, som selges til langt større skip....er sikkert mulig å "ordne" noe til gammelbåtene.

Innsendt av Ole Olsen 06.01.2012 10:16:47 Varsle!

Vinglepettern Pia Svendsgaard kommer aldri til å bestemme seg om fylket skal bryte kontrakten. Større sjans at hun bytter parti igjen før det skjer.
Egentlig helt fantastisk hvordan disse politikerne tror at de kan alt. Så lenge ordet miljø er brukt er det godt nok for dem. La folk som kan de forskjellige bransjene utforme anbud. Ikke de katastrofene som vaser rundt med politiker som "yrke".

Innsendt av Pedro Torpedo 06.01.2012 10:09:12 Varsle!

Kvinnfolk bak ratte...

Innsendt av Skipper Worse 06.01.2012 10:06:29 Varsle!

betyr ikke noe annet i mine ører at man selv ikke ønsker å heve kontrakten fordi bomerangen vil komme i full fart tilbake til Svensgård & co selv. Neste gang blir det vel "det skjer trolig i morgen" etc. Jeg gleder meg allerede til Fylket steker i eget fett. Politikere skal aldri ha noe som helst med kommersiell virksomhet å gjøre.

Innsendt av SA 06.01.2012 09:50:08 Varsle!

Jeg sender sønnen min på 13 annen hver helg Tromsø Finnsnes t/r. OM det skulle skje en ulykke og liv går tapt; så vil jeg bruke alle mine økonomiske ressurser på å saksøke PERSONENE som er ansvalig, de som VET at de har driti på draget, dermed de ANSVARLIGE. Om jeg ikke skulle nå fram rettslig at staten skulle beskytte de selv om de ikke har tatt ANSVAR i etterkant, ... ja,... jeg vet ikke hva jeg ville være kapabel til.

Valget er selvfølgelig mitt til å sende han med buss 3 timer hver vei, evt kjøre til Tromsø å hente samt bringe søndager... Og det har vært gjort allerede på dårlige værdager.

Tenk at dette er de SÅKALTE folkevalgte! Skjønner ikke at media ikke kan ta fokus på HVEM ER ANSVARLIG om en ulykke skjer. For det er nødvendigvis ikke bare Boreal, det er de som er ansvalig for anbud, innkjøp og ikke minst; de som nå VET dette går på sikkerheten løs og ikke gjør noe.

Innsendt av Gaute Antonsen hurtigrutefan 07.01.2012 17:58:20 Varsle!

Hurtigruten trafikkere jo med anløp Tromsø-Finnsnes-Tromsø. Store båta av stål. Eneste aber er veldig sein avgang fra Tromsø til Finnsnes. Men er han 13, burde det la seg gjøre.

Hurtigrutebilletten skal etter det jeg har hørt, være litt rimeligere enn med youghurtbeger.

Innsendt av KaLi 06.01.2012 21:00:58 Varsle!

Du høres ut som en ansvarlig og fornuftig mann som har skjønt galskapen. Flott.

Innsendt av EllenK 06.01.2012 10:48:07 Varsle!

Slik du beskriver din opplevelse av situasjonen så skjønner jeg rett og slett ikke at du tør å sende sønnen din med båten denne strekningen. Jeg ville aldri i verden gjort det om jeg opplevde situasjonen som så skummel. Da ville jeg mye heller sendt barnet mitt med buss. Jeg ville ikke klart å leve med meg selv om noe hadde skjedd.

Innsendt av tore tang 06.01.2012 12:32:51 Varsle!

på de trygge traktorveiene våre? her om dagen leste jeg en lokalpolitiker som tok sin del av æra fordi dødtallet gikk ned i 2011... eneste feilen hun gjorde, med tanke på at hun var lokalpolitiker, ikke sjekket tallene grundig. da ville hun også sett at på landsbasis gikk tallet ned, men i nord-norge økte det. 3x hurra for grådige tufsepolitikere, hurra hurra hurra!

Innsendt av Bjarne Bin Laden 06.01.2012 09:35:02 Varsle!

Det er naivt å tro at heving av kontrakten løser problemet med hurtigbåtsambandet i fylket. De tre fruer Svensgaard, Søndergaard og Oppsahl har for lang fremtid ødelagt ryktet til Troms Fylkeskommune som seriøs kontraktspartner. Det er neppe noen aktører som vil igjen vil inngå samarbeid med en så vinglete og inkompetent partner som fylkeskommunen. Jeg er heller ikke trygg på at den nåværende fylkesråden, forøvrig en bonde fra Reisadalen, skal klare å løse opp i problemene. Sålangt har han toet sine hender. Enden på visa kan være at fylket må blåse liv i gamle TFDS igjen.

Innsendt av FH 06.01.2012 10:38:13 Varsle!

Svensgaard og Oppsahl er involverte de også, men bjella må henges på de rette sauene. Det er nåværende LO-sekretær i Troms, Synnøve Søndergaard, hun som krevde at fylket skulle betale for at katta hennes var på kattepensjonat, som har hovedskylden for fadesen sammen med tidligere fylkesrådsleder Paul Dahlø. De er begge ute fra fylkesrådet nå, men de må ikke tro at de noensinne vil bli glemt for sin idioti. Fylket har fått det de har bestilt, og makan til slett bestillerkompetanse har man sjelden opplevd i det offentlige Norge. De burde personlig blitt saksøkt for at de i sitt fanatiske miljøhysteri har rasert hurtigbåttilbudet i Troms. For det er det det er, rasert.

Innsendt av TorB 06.01.2012 22:57:42 Varsle!

Du har rett, og jeg tenker at finner jeg Søndergård eller Dahlø på en eller annen liste i framtida skal de kummuleres bort etter alle kunstens regler. Ta båtene på land og sett dem i hagen til Paul eller Synnøve og la dem bli der :-) Deretter kan vi ta i bruk gamle kongen og dronninga. Fine ting, de båtene :-)

Innsendt av ivar 06.01.2012 12:53:40 Varsle!

100% enig!

Har også lagt merke til at det ikke engang er antydning til selvkritikk for måten denne saken er håndtert på

Innsendt av FEA 06.01.2012 09:32:54 Varsle!

Så dem som da den erfarne part burde jo sett disse båtene ikke egnet seg i nord norge. og dermed gitt beskjed til Fylkeskommunen. Klart Fylke har bærsa på leggen.. Men her burde dem bryte kontrakten,spes når det er ett kontraktbrudd nu. Dem ikke klare levere di tjenestan dem skal.

Problemet er bare Fylke tørr IKKE brydte den!!

Innsendt av AEF 06.01.2012 08:54:18 Varsle!

Pia Svensgaard og Kari Anne Oppsal har jo fått akkurat de båtan dem har bestilt. Koffer syte og bæse da? Det er jo bare å bestille nye båter som kan brukes, og sende regninga til oss skattebetalere! Tidligere kystvaktsjef Thorstein Myhre sier jo rett ut "Fylkeskommunen har bestilt et produkt som ikke holder mål, de har rett og slett ikke hatt kunnskap nok når de satte spesifikasjonene. De har bestilt en Mercedes og har fått en Skoda". Mere presist kan det vel ikke sies. Slutt å skylde på Boreal hele tiden.

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

iTromso ønsker en åpen og saklig debatt. Innleggene forhåndsredigeres ikke, men vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Eksamener streiketrues

Lærer- og sykepleierutdanningen kan bli rammet av streik denne uka. Les mer

Kan bli mester i byggfag

NESO vil ha fokus på lærlingene og arrangerer mesterskap i byggfag. Les mer

Her er byens sykkelstier

Sykkelbyen Tromsø har laget et digitalt kart over rutene. Les mer

Kloakklekkasje på Universitetet

Avløpspumpen stoppet og lagde lekkasje i kjelleren. Les mer

Enighet for sjåførene

Bussjåfører får i gjennomsnitt et lønnshopp på 21.000 kroner. Les mer

Hærverk på kirke

Stein kastet gjennom vindu. Les mer

Ishavsbyen i vinden

Vertene sikret seg tre nye poeng over Hammerfest. Les mer

Dette bør du vite om hjertebank

Forskning fra Universitetet i Tromsø viser at hjertebank ikke er så harmløst som du tror. Sjekk om du har symptomene!

Endelig seier for Fløya-damene

Slo Kongsvinger 2-1 på bortebane. Les mer

Dyttet mot vindu og slått i ansiktet

Nå må den 31-årige gjerningspersonen punge ut. Les mer

Kvinner i slagsmål

Barket sammen i taxikøen. Les mer

Sjeldent fenomen på himmelen

Astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard ber deg holde deg våken natt til mandag. Les mer

Relaterte artikler

Passasjerflukt fra hurtigbåtene

- Den negative holdningen er fullstendig ufortjent

Passasjersvikt på 20 prosent skyldes mediestormen og den negative holdningen til båtene, mener Boreal. | Hva tror du er grunnen? | Les mer

 

– Kan være farlige

De nye hurtigbåtene får slakt av havarikommisjonen. Rapport konkluderer med at båtene kan være farlige for passasjerene. Les mer 18

- Kontrakten må sies opp

Tidspunktet for å si opp den skjebnesvangre kontrakten er kommet, mener iTromsø på lederplass i dag. SI DIN MENING: Er det på tide at kontrakten oppheves? Les mer

Hever hurtigbåt-kontrakten

Fylkeskommunen starter nå prosessen med å si opp kontrakten med Boreal Transport Nord. Les mer 64

Kuwait advarer mot reiser til Libanon

Kuwait (NTB-Reuters): Kuwaits utenriksdepartement ber kuwaitere unngå reiser til Libanon på grunn av uroen som har spredt seg fra Syria til nabolandet. Les mer

 

Ytterliggående islamister sier de sto bak angrep i Syria

Dubai (NTB-Reuters): En ytterliggående islamistisk gruppe sier den sto bak selvmordsangrepet som tok livet av ni personer øst i Syria forrige uke. Les mer

- Terror-rettsaken har gjort spådommer til skamme

Oslo (NTB): Medlemmene i Stortingets justiskomité ble mandag orientert om gjennomføringen av rettssaken mot Anders Behring Breivik. Les mer

 

Ytterliggående islamister sier de sto bak angrep i Syria

Dubai (NTB-Reuters): En ytterliggående islamistisk gruppe sier den sto bak selvmordsangrepet som tok livet av ni personer øst i Syria forrige uke. Les mer

Noe lysere for FFK

Fredrikstad (NTB): Fredrikstad Fotballklubb styrer mot et underskudd på 8,4 millioner kroner. Det er 2 millioner mindre enn forrige prognose, skriver Fredriksstad Blad. Les mer

- Terror-rettsaken har gjort spådommer til skamme

Oslo (NTB): Medlemmene i justiskomiteen ble mandag orientert om gjennomføringen av rettssaken mot Anders Behring Breivik. Les mer

Strauss-Kahn etterforskes for voldtekt

Lille (NTB-AFP): Franske påtalemyndigheter har besluttet å etterforske voldtektsanklager mot Dominique Strauss-Kahn, tidligere sjef for pengefondet IMF. Les mer

Utøya: Fikk livsvarige nerveskader av skuddene

Oslo (NTB): Hanne Hestø Ness (20) måtte gjennom rundt 15 operasjoner etter å ha blitt skutt på Utøya. Hun har nerveskade og ryggmargsskade som vil vare livet ut. Les mer

Eksamener streiketrues

Lærer- og sykepleierutdanningen kan bli rammet av streik denne uka. Les mer

Bøndene: - Dei lagar ikkje brunost i Spania

Oslo (NTB-Kjell T. Barøy): Med ringende kubjeller og poengterte slagord på bannerne, samlet bønder seg til storaksjon i Oslo mandag formiddag. Les mer

 
Tracker image