PETTER STRØM"/>
(Foto: Larsen, Håkon Mosvold)

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Uenige om brannårsaken

Ny rapport motstrider havarikommisjonens konklusjon.
Last inn siden på nyttSaken oppdateres...

Torsdag 15. september i fjor måtte hurtigruteskipet MS «Nordlys» avbryte ferden nordover på grunn av en brann i maskinrommet.

To maskinister omkom i brannen.

Skipet ble slept til kai i Ålesund, hvor det lenge varusikkert om det ville kantre.

Statens Havarikommisjon har kommet med sin foreløpige konklusjon rundt brannårsaken. De mener løse bolter i en av drivstoffpumpene etter hvert førte til at drivstoff sprutet over på en indikatorkran som holdt 270 grader, og at drivstoffet ble antent.

Bildespesial:Se bilder fra dramaet

I tillegg fant de en sprekk i et returrør for drivstoff og på et rør for smøreolje.

Hurtigruten var tidlig skeptisk til konklusjonen, og har fått Det Norske Veritas (DNV) til å gjennomføre en egen undersøkelse.

– DNV-rapporten bekrefter det våre erfarne maskinsjefer har sagt om at løse bolter på drivstoffpumpen er en konsekvens av brannen, og ikke årsak, sier driftsdirektør i Hurtigruten, Dag-Arne Wenzel til Teknisk Ukeblad.

Web-TV:- En trist dag for Hurtigruten

– Selv om det er lavt trykk på returrøret, kan det ha sprutet bort til kompressorpumpen, og det kan ha sprutet tilbake og mot indikatorkranen eller andre varme flater, sier Wenzel.

Havarikommisjonen stiller seg åpen for at DNV kanskje har rett i sin rapport.

– Vi har ikke lukket døra for at det kan være andre tennkilder. Olje kan ha blitt antent på flere steder, også samtidig, sier konstituert leder for avdeling Sjø i havarikommisjonen, Morten Kveim, til bladet.

De holder fortsatt på med undersøkelser i saken.







Lik itromso.no på Facebook:



iTromsø ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

Mer å lese på iTromsø: